المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

بالفيديو.. "البرادعي": "العوا وطارق البشري" وأعضاء الحوار الوطني ناس زبالة

الأحد 15/يناير/2017 - 02:05 ص
طباعة

 

وصف الدكتور محمد البرادعي، نائب رئيس الجمهورية السابق، الحوار الوطني، الذى تم إجراءه في أعقاب ثورة 25 يناير، بـ"الحمار الوطني"، مضيفًا :"الحوار الوطني 20 من زبالين مصر" – على حد قوله.

 

وأضاف البرادعي، في تسريب جديد مع شقيقه علي البرادعي":"أنا بشتغل لوحدي بعيد عنهم، ده بيضحكوا على عقل الناس يا علي".

 

وهاجم "البرادعي" الكاتب الصحفي مجدي الجلاد، قائلاً: "واضح إنه فعلا راجل مجنون يا علي، وواضح إنهم بيدوله معلومات غلط، وواضح إنه ضارب، دي ناس يا علي متخلفة، تخيل يكلم واحد زيي يقوله بكرة عندك حوار وطني، المفروض على الأقل قبلها بأسبوعين يبعتوا إيميل يقولوا الحوار الوطني ده أهدافه إيه، خليهم هم في الحوار الوطني بتاعهم أنا عارف الشعب عايز إيه".

 

وأضاف البرادعي، قائلاً: "وهلاقي بكرة ناس مش عايز أشوف خلقتها، العوا، طارق البشري، زبالة الزبالات الناس دي كلها زبالة يا علي ما تقربش منها".

 

وهاجم نائب رئيس الجمهورية السابق، النظام الحاكم عقب ثورة 25 يناير، قائلاً: "دول ناس مجرمة، لازم القبض على الناس المجرمين دي، دول ماقبضوش من الأمن، ولا زكريا عزمي و لا صفوت الشريف أمال هتسخدموا قانون الطوارئ إمتى".

 

وتابع البرادعي في تسريب مع شقيقه، قائلاً:" أنا قولت لنبيل العربي المطلبين لازم يقبضوا على الناس دي، ولا زم يلغوا الاستفتاء ده، وقالي هيبلغ الجمل مش بيفهم ده"، في إشارة إلى الدكتور يحيى الجمل، نائب رئيس الوزراء الأسبق.

 

وتابع قائلاً: "بيقبضوا على الرؤوس الصغيرة زي أحمد نظيف وشوية الحرامية دول اللي واخد حتتين أرض و لا حاجة، دول مش النظام، أما ألاقي زكريا عزمي وصفوت الشريف وعلاء وجمال لسه بيمرحوا".

 

وواصل البرادعي:" الراجل اللي مش بيفهم اللي اسمه الجمل طالع يقولك، دي أخطر فترة في تاريخ مصر من أيام محمد علي، طب يعملوا زي ما عمل محمد علي مع النظام القديم".

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads