المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

بالفيديو.. "ولاد ستة"... بين معاناة العيش وعشق تراب الوطن

الأربعاء 12/أبريل/2017 - 08:29 م
محمود قمر
طباعة
"ايه اكتر حاجة بتكرهها في مصر" كان هذا هو السؤال الرئيسي لفيلم، لا تتعدي مدته سبع دقائق، سرد المواطنون فيه ما يعتمل في صدورهم . 

"ولاد ستة"  فيلم تسجيلي لطلبة كلية الآداب، قسم الإعلام جامعة حلوان، تجولوا فيه بين جموع الشوارع المصرية، راصدين ما لم ترصده عدسات الهواة من قبل.  

كان السؤال الرئيسي بالفيلم ما هو أكثر شئ تكرهه في مصر، جاءت إجابات المواطنين متباينة، فمنهم من قال أنه يكره "الحد الأدني بالمطاعم والكافيهات" : أنا مش مجبر إني أدفع تمن حاجه أنا مش عايزها ومليش دعوة بالخدمة أو الضريبة". 

في حين قال الثاني "أكتر حاجة بكرهها في مصر المواصلات"،  وقال ثالث: "لما أشوف حد وأنا سايق بسرعة كبيرة، يعدي الطريق من غير ما يبص يمينه أو شماله،هو كده أن هعدي عافيه !!"

أما الرابع فقال "أكتر حاجة بكرهها في مصر الزحمة" بينما قال الخامس "مفيش فيها حاجة سهلة، بس هيا بلدنا وهتفضل بلدنا" وقال الأخير "عاملة زي الأغنية اللي بتقول "فيها حاجة حلوة" بس إيه هيا معرفش .

وناقش الفيلم مشكلة أعضاء مجلس النواب، وإهمالهم للمناطق التي يمثلونها، بإستعراض معاناة أهلها، والذين طالبوا بمساواتهم بغيرهم، وعبروا عن غضبهم المكبوت بقولهم "مش يمكن هما ولاد تسعه وقدروا يعيشوا فيكي... ولا هو إحنا ولاد ستة مستنيين  نتولد ليكي "

الفيلم فكرة "دينا عطية" و"نسمة محمد" إعداد "تقي عزت" ومن تصوير "أحمد متولي" و"محمود حسام" الأداء الصوتي "منة الله مسعد" موسيقي ومؤثرات صوتية "ياسمين سعيد" مونتاج "محمد ناصر" و "ياسمين سعيد" ومن إخراج "محمد ناصر" . 


أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads