المواطن

عاجل
نقيب مهندسي أسيوط يشيد باحتضان الجامعة التكنولوجية لفعاليات أسبوع شباب الجامعات والمدارس اقتصادي يتوقع تراجع سعر الدولار مقابل الجنيه لـ 40 جنيه الفترة المقبلة بعد دخول سيولة دولارية كبيرة لمصر وزير التجارة والصناعة يبحث مع وزير المشروعات الإيطالي سبل تعزيز العلاقات الاقتصادية بين البلدين رئيس الوزراء يبحث مع مسئولي إمارة الفجيرة وشركة بروج للاستثمارات والغاز خطط التوسع المستقبلية في السوق المصرية محافظ البحر الأحمر يستقبل السفيرة الأميركية لبحث أوجه التعاون المشترك وفرص الاستثمار السياحي والتنموي الجامعة المصرية الروسية تنظم ندوة توعية عن الإستراتيجية الوطنية لمكافحة الفساد.. صور أبناء بحري عن مبادرة كلنا واحد: أفضل جودة وأقل سعر رئيس إتحاد شباب الجامعات المصرية والعربية يهنئ الرئيس عبد الفتاح السيسي بالتقدم الجديد لجامعة القاهرة في تصنيف QS البريطاني برعاية وزيرة الثقافة الأوبرا تحتفل بأعياد تحرير سيناء فى الاسكندرية قيادي بمستقبل وطن: إطارات السيارات من الصناعات الحيوية ذات تأثير في الاقتصاد المحلي
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

شاهد.. أهالي المواردي يصرخون : "هنجيب منين 300 جنيه ايجار في الأسمرات"

السبت 29/يوليو/2017 - 08:43 م
عمرو جمال
طباعة
لا يفصلها عن " فلل وعقارات " جاردن سيتي إلا خطوات قليلة، منطقة المواردي بالسيدة زينب تلك المنطقة العريقة التى كانت مسكن خدم الملك فاروق والملكة فريدة، والتى تتميز أيضًا بروحانية دينية كونها بجوار مسجد المواردي والطاهرة أم العواجز، ولكن كل هذا التاريخ والأصالة والبهاء لم يشفعا للمنطقة التي تغرق في العشوائية.

مأساة حقيقية يعيشها أهل العشش، حيث يعيش ما يقرب من 300 أسرة في هذه المنطقة عيشة غير آدمية تفتقر إلى الخدمات أو الوسائل المعيشية الأولية، من مياه وكهرباء، فضلًا عن تهدم بيوتهم وانتظارهم الموت في أي لحظة تحت أنقاضها، ودخلوا في طي نسيان المسؤلين لعقود.

وفي الفترة الأخيرة طلبت منهم المحافظة الانتقال لحي الأسمرات في وحدات سكنية جديدة..ولكن هل تحل المشكلة بهذا الإجراء ؟؟

" المواطن" تجول بالمنطقة واستمع للاهالي للتعرف على ردود أفعالهم تجاه القرار والمعوقات التي تتصدي لعملية النقل من وجهة نظرهم.

واذ بنا ندخل لنجد مسن واقف أمام باب منزله تبدو على وجهه علامات الحزن واليأس وبجواره قطته الى جانبها طبق به مياه واخر للطعام، إنه الحاج حسين احمد صالح، الذي اشتكى من طلب مسؤلي الحي منه 5000 جنيه رسوم تامين للانتقال الى حي الاسمرات.

وتابع الحاج حسين: " ازاى ابقي قاعد في مكان ملكى ومعايا ما يثبت واروح في شقة ايجار ولو اصبحت مت ولادى يترموا في الشارع، وبعدين شغلي هنا وولادى مدارسهم هنا ياريت يطورولنا المنطقة هنا ".

واستكمل احمد حسام أحد شباب المنطقة: " ازاى الشقة تبقي ايجار لازم تبقي ملك والسداد باقساط على المدى البعيد، دلوقتي الاب لو اتنقل واصبح مات ولاده هيترموا في الشارع ".

وأضاف: " مش هنقدر ندفع 5000 جنيه عشان نستلم العفش وكمان 300 جنيه ايجار وميادة وكهربا يعني كدا داخلين في 700 جنيه نجيبهم منين واحنا ارزاقية ".

وتابعت الحاجة ام احمد: " حرام عليكوا نجيب فلوس منين احنا بجنيب انا وولادى نص كيلو لحمة في الشهر نجيب منين 5000 الاف جنيه وايجار 300 جنيه حرام كدة عاوزين ناخد عفشنا معانا ويملكونا الشقق ".

وتابعت: " لازم يشيلو الفلوس دى وتبقي لولادنا الشقق انا خايفة اموت قبل ما نستلم ويرموا ولادى في الشارع، حتى ابنى عنده 40 سنة وما اتجوزش مفيش فلوش للجواز ".

وتابعت احدى ربات البيوت بالمنطقة: " انا ارملة ازاي الشقق في الاسمرات تبقي ايجار يعني لو مت ولادى هيترموا في الشارع ولو رحنا هناك هنموت من الجوع نجيب منين الايجار وحق والكهرباء والمياه كل شهر احنا هنا بندفع 15 جنيه كل شهر هنا ".

وتابعت ان الشقة في الاسمرات ضيقة لا تسع لعائلة مشيرة الى ان العفش الموجود بها غير كامل مطالبة بالسماح باخد عفشها معها الى الاسمرات والغاء دفع ال 5000 جنيه وان تكون الشقق تمليك.

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads