المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

6 مهارات استثنائية تجعل منك موظف ناجح

الجمعة 06/أكتوبر/2017 - 09:25 ص
داليا محمد
طباعة
يعتقد الكثير من الموظفين، أن النجاح يتمثل في الاجتهاد، الالتزام بالمواعيد، العلاقة الحسنة مع الزملاء بداخل العمل، ولكن هذا لايتعدي 1من 10، لكي تقول على نفسك ناجح، فأنك تستحق هذه الكلمة عندما تعرض فكرة ما عن العمل متميزة وثير انتباه واقناع الأخرين غير ذلك، فأنت مازلت فاشل.

يقدم موقع"المواطن" أبرز المهارات التي تساعد الموظف علي النجاح وهي"الاقناع".

اتقانك لمهارة الاقناع يعني اتقانك لفن "الإبهار"، تصبح أنت الشخصية الجذابة في مكان عملك، وذلك يتطلب منك وعلى أن تطبق هذه النصايح.


اولا: مهارة الاقناع لابد أنك تكون مقتنع ومصدق اللي بتقوله، ودائما واثق في نفسك لكي تستطيع التحدث بثقة وتعبر عن أفكارك بتلقائية، دون اللجوء الي كتابة في ورقة.


ثانيا: مهم قوي "تعبيراتك الجسدية" وذلك لان لها تأثير كبير على مدى اقتناع الشخص الذي تقف أمامه بما تقوله له، وأيضا الصوت وتعبيرات وجهك، ابتسم للي بتتكلم معاه، لما توجهله كلام انطق أسمه، ومهم قوي تتواصل بالعين "التواصل البصري" يعني تبص للي معاك في عينيه وأنت بتكلمه.

ثالثا: الإقناع يساوي الاحتياج، بمعني أن توضح اللى قدامك مدى احتياجه لشغلك أو المنتج الي بتقدمه، تلاقيه بشكل تلقائي جدًا يتأثر ويقتنع بكلامك.

رابعا: ابعد تمامًا عن الأسلوب الهجومي، لأنه ده يخلق رد فعل دفاعي عند الشخص الذي تتحدث معه، ويجعلة يرفض صدقك حتى لو كلامك أو هجومك ده ليه مبررات منطقية.

خامسا: خليك مرن، اتنازل عن بعض أفكارك، ووافق على بعض كلام العميل، ده هيحسسه انك مش متشدد ومتمسك بكل آرائك، ويدفعه تلقائيًا ناحية الاقتناع بباقي كلامك.

سادسا: اتكلم بشكل بسيط ومباشر، مش لازم تستخدم ألفاظ معقدة، واللغة البسيطة والأفكار الواضحة هي الي بتوصل للناس.

سابعا: لكي تقنع الي قدامك لازم تسمع كويس، اتكلم وقول الي عندك، وبعد ما تعرض أفكارك، اسمع كويس لرئيسك أو عميلك، وجاوب عن كل أسئلته بوضوح وبساطة، فمهارة حسن الاستماع مرتبطة قوي بإتقانك لمهارة الاقناع.

وفي النهاية لازم تفرق كويس ما بين مهارة "الإقناع" ومهارة التفاوض"، في الأولى انت عايز تعرض نفسك وأفكارك، لكن في التفاوض بيبقى الهدف الأساسي انك توصل لحل وسط يرضيك ويرضي الطرف التاني الي معاك.

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads