المواطن

عاجل
في ضوء توجيهات وزير التجارة والصناعة بتأهيل المصدرين المصريين وفقا للمعايير العالمية جمارك السلوم تضبط محاولة تهريب كمية من السجائر الأجنبية الصنع الغير خالصة الضرائب والرسوم استعدادات مكثفة لاستضافة البطولة الافريقيه لكمال الاجسام في مصر 2024 بحضور سفير الصين بالقاهرة : وفد جمعيه الصداقه المصريه الصينيه يلتقى بوفد صيني يراسه سكرتير لجنه الحزب الشيوعي الصيني عن منطقه شاويانج وزارة الداخلية تكرم المقدم مؤمن سعيد عويس سلام لتفانيه في عمله رئيس إتحاد شباب الجامعات المصرية والعربية يهنئ الرئيس عبد الفتاح السيسي بالتقدم الجديد لجامعة القاهرة في تصنيف QS البريطا بالصور ...سفارة اليونان بالقاهرة تنظم احتفالية موسيقية مخصصة لموسيقي "ريبيتيكو بمناسبة العيد الوطنى جمارك السلوم تضبط محاولة تهريب كمية من الأدوية البشرية الصمت القاتل للحياة الزوجية محافظ جنوب سيناء يبحث الاستعدادات لافتتاح عدد من المشروعات التنموية والخدمية بشرم الشيخ خلال عيد تحرير سيناء
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

صور.. منى البرنس تتعرض للنصب.. و"جامعة الملك سعود" كلمة السر

الجمعة 02/فبراير/2018 - 11:35 ص
عبده أحمد عطا
طباعة
على الرغم من إيقافها عن العمل بسبب بعض الأفعال التي تتنافي مع وظيفتها، كأستاذ دكتور للأدب الإنجليزي بجامعة قناة السويس، إلا أنه ما بين الحين والآخر تجذب أنظار المتابعين إليها على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، إما بنشر فيديو لها على صفحته الشخصية وهي ترقص فيه، أو بصورة وهي ترتدي المايوه على أحد شواطئ شرم الشيخ، فضلا عن التباهي بشرب الخمر فى أحد الكافيهات.

مساء أمس الخميس، نشرت مني البرنس على فيس بوك، "بوست" تخاطب فيه متابعيها بأنها تلقت دعوة من دكتور سعودي لزيارة جامعة الملك سعود، وتدرجت فى ذكر الكثير من التفاصيل حول الشخص الذي حاول التواصل معها، ثم أكدت أنه نصاب، وختمت كلامها بأن هذا الشخص الذي يتواصل معها يستغل اسمها من أجل النصب على الناس، مطالبة كافة متابعيها على فيس بوك بعدم التعامل معه.

وكتبت مني البرنس: «نرجع بقى لقصة الدعوة لحضور مؤتمر في جامعة الملك سعود.. الموضوع طلع نصب في نصب وغالبا شبكة نصب مصرية.. وهحكي التفاصيل.. شخص اسمه رفيق حسين كتب تعليق على صفحتي أنه في أستاذ سعودي بيحاول الاتصال بي من أسبوعين.. دخلت على الرسائل لقيت الموضوع زي ما كتبته قبل كدة، إن الدكتور فلان من جامعة الملك سعود بيحاول يرسل لي دعوة لحضور مؤتمر.. وذكر رقم واتساب سعودي 00966533089106.
واستكملت البرنس: أنا بعت له الإيميل.. فقال لي هيراسلك فلان الفلان المدير التنفيذي للجامعة.. وبالفعل وصلني إيميل بالدعوة وقبلتها.. لأن عادي إن بيجي لي دعوات لحضور مؤتمرات.. وعملت جوجل على اسم الدكتور اللي بيدور عليا وطلع فعلا اسم دكتور في الجامعة..المهم أنا فرحت وقلت حلو اروح البحر الاحمر واللي يقول لي اروح أعمل عمرة.. وواحدة صاحبتي تقول لي ما تنسيش تروحي تيران وصنافير وهيه بقى".

وتابعت: "بعدها على طول طلب مني الشخص اللي بيقول إنه المدير التنفيذي لجامعة الملك سعود ترشيحات لأساتذة للتدريس عندهم.. فأنا اتصلت ببعض الزملاء وأكدت عليهم يا جماعة رشحوا ناس كويسة عشان ده في وشي أنا.. واتصل بي الشخص اللي هو المفروض أستاذ هناك ورحب بي وهنور وأشرف المملكة وعلى راسنا وكلام كبير كدة.. وأصل إحنا مستعجلين وأصل كان في بروتوكول مع جامعة هندية وحصل خلاف فاتلغى فمحتاجين بسرعة أساتذة مصريين.. وخللي الأساتذة يتواصلوا معايا على الواتساب واحنا هنبعت مندوب الأسبوع الجاي يخلص الأوراق والتعاقد.. واحنا هنبعتلك التأشيرة للمؤتمر ونرتب لك زيارة ... الخ.. بعت لأصحابي فبعتوا لزمايلهم وبدأنا نكتشف اللعبة بقي".

وأكدت البرنس أن ما تعرضت له كان الهدف منه النصب، وأن الذي كان يراسلها على الواتس آب هو مصري: «مطلوب تحويلات مالية كرسوم مش عارف إيه ولازم حد يحولها من جوة السعودية.. أصل ما فيش تحويلات من مصر.. وأحد الزملاء عمل ترو كولر فطلع اسم تاني غير الاسم اللي عندي.. والتحويل يبقى باسم واحد اسمه مدحت رمضان... أول ما لقينا الاسم قلنا دة مش ممكن يبقي اسم سعودي.. ده أكيد مصري.. وبقيت أنا وأصحابي علي المسنجر والتلفون بنقرأ صور الواتساب.. ونضحك بقى على الموضوع.. وطبعا الحمد لله ما حدش بعت فلوس لحد.. في نفس الوقت ده أنا اتهريت إيميلات من اللي بيقول أنه مدير الجامعة واستعجالات وتليفونات من اللي بيقول على نفسه دكتور».

وأردفت البرنس، أنها حاولت التواصل مع الاستاذ الحقيقي الذي تتم باسمه عملية النصب، وأيضا التواصل مع الجامعة، من أجل ملاحقة الشخص الذي يدعي ذلك، لكن الاتصال فشل ولم يرد عليها، مضيفة: بالليل بعت الإيميلات كلها وصور الواتساب لعميد كلية اللغات والترجمة في السعودية، وقلت له إن في نصب بيحصل باسم الجامعة.. ماردش.. فبعت الصبح كل حاجة للأستاذ اللي الشخص اللي بيتصل بيا منتحل اسمه وصفته.. فرد عليا الدكتور.. وقال إنه لم يتصل بي ولا يعرف حاجة عن الموضوع.. قلت له ده للتبليغ فقط إن أسمك واسمي واسم الجامعة بيحصل بيهم موضوع نصب.. وأنا بحاول اتصل بالملحقية السعودية وما حدش بيرد".

وانهت البرنس حديثها، موجهة كلامها إلى متابعيها على فيسبوك: أنا طبعا بلغت كل الناس اللي طلبت منهم ترشيحات يوقفوا التعامل لأن ده نصب.. وبعت الإيميلات دي لعميد الكلية والاستاذ في السعودية حماية لي برضه.. إني بلغتهم رسمي.. وأنا بكتب القصة كلها على الفيس بوك برضه عشان الناس تعرف الحقيقة.. وما حدش يتواصل مع أي حد بيقول إنه من طرفي.. والحمد لله إن الموضوع اتكشف قبل حد من أصحابي أو أنا نتورط في عمل غير قانوني.

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads