المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

فضفضة لـ"بوابة المواطن"| نصائح الخبراء لإنقاذ الحياة الزوجية من الفشل

الثلاثاء 24/أبريل/2018 - 02:30 م
مروة محمد
طباعة
"أنا خايفة من الطلاق أنا خلاص بيتي بيتخرب ومش عارفة ليه ولا حتى أعمل ايه" هكذا بدأت امرأة في سرد حكايتها لمحررة "بوابة المواطن" لتروي مشكلتها وإليكم تفاصيل المشكلة.

"أنا عندي 35 سنة ومتجوزة بقالي 10 سنين صحيح ممكن تشوفي إن المدة كبيرة إن المفروض مبقاش خايفة من الطلاق أوووي كدا بس للأسف أنا لازم أخاف منه لأني خلاص بقيت عايشة في كابوس مينفعش وأنا في السن دا أطلق".

"أنا بحب جوزي أووووي احنا اتعرفنا على بعض بالطريقة التقليدية اللي بيسميها ناس كتير جواز صالونات بس جوازنا متمش إلا لما حبينا بعض جدا وبقينا أكتر من العشاق قبل ما نتجوز كنا متفقين اني مش هشتغل لكن لما ربنا مش رزقنا بأطفال نزلت شغل عشان أقضي وقتي".

"بس الحمد لله ربنا رزقنا بالأطفال بعد سنة ونص وبعدها بفترة قليلة جبنا الطفل التاني فكان حملهم عليا تقيل اوي فقعدت في البيت عشان اربيهم واعتني بيهم وبعد ما كبروا شوية فكرت ارجع الشغل وجوزي وافق وكان مرحب بالموضوع جدا".

"بس الطبيعي إن لما رجعت الشغل مسئولياتي بقت كتير وزيادة حبيتين أنا محافظة على جسمي وكل حاجة بس بقيت مشغولة ببيتي وشغلي والولاد ومش عارفة اعمل ايه هو مش اتكلم في حاجة بس مش بنتكلم الا لما بنتخانق وصوتنا بيعلى وتقريبا كدا الناس كلها بتسمعنا".

"وكل لما يتكلم يتهمني بالتقصير أنا بقيت حاسة إن نهاية جوازنا قربت ومش عارفة أعمل ايه أنا مش هينفع أطلق بعد العمر والحب دا كله أنا حبيته أوووي ومش هقدر استغنى عنه ببساطة كدا".

رد الخبراء على المشكلة

على الفور توجهت محررة "بوابة المواطن" إلى الخبراء لأخذ آرائهم في هذه المشكلة واجمعوا كلهم أن هذه العلاقة أوشكت على الفشل بالفعل وعلى هذه المرأة القيام بعدد من الخطوات لإنقاذ حياتها الزوجية وهى كالتالي.

لإنقاذ الحياة الزوجية من الفشل بدلا من الطلاق اتبعي الآتي:

ابعدي عن الغيرة

إذا كان زوجك من الرجال الذين يشعرون بالغيرة، فلابد أن تخففي ذلك الإحساس لا تزيديه لديه حى لا يستشيط غضبًا.

اديله جزء من الوقت

لا بد أن تخصص النساء وقتًا كافيًا لأزواجهن، حتى لو كان العمل يستغرق وقتًا طويلًا.

اوعي تتكبري عليه

مهما وصلت النساء لمناصب مميزة، يجب أن يبقى زوجك في النهاية هو صاحب السلطة في بيتك وأن تجعليه محل اهتمام دائمًا.

حسسيه دايما انك محتجاله

الرجل دائمًا يريد ان يشعر أنه عنصر الأمان بالنسبة لزوجته، لذا يجب أن تكون المرأة حريصة على إشعاره بأنها تحتاجه دائمًا.
هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads