المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

فضفضة لـ"بوابة المواطن".. نصائح الخبراء للبنات للتأكد إذا كان "جد ولا بيتسلى"

الأربعاء 02/مايو/2018 - 07:30 م
مروة محمد
طباعة
"أنا بحبه ومش عارفة أعمل ايه ومش عارفة أحدد إن كان بيحبني ولا بيتسلى بيا ولا ايه"، هكذا بدأت فتاة حوارها مع محررة "بوابة المواطن" لسرد مشكلتها مع حبيبها بالكامل وطالبة نصيحة الخبراء وإليكم تفاصيل المشكلة.

سردت صاحبة المشكلة قائلة "أنا عرفته وإحنا في مرحلة الثانوي ودخلنا الجامعة مع بعض وكل دا في قصة حب كبيرة أوووي تجمعنا وقلنا كل كلام الحب المتوقع وبيقولي بيحبني جدا".

" بس مكنش هيعرف يتقدملي عشان هو لسه طالب وبيدرس وبعد كدا عنده جيش وكل لما اكلمه في موضوع الارتباط والخطوبة والجواز الرسمي يفضل يتهرب مني ومبقتش عارفة في ايه ولا بيعمل معايا كدا ليه ولا المفروض أنا أقوله إيه ولا حتى أعمل يه".

"صحابي كتير عمالين يقولولي دا بيتسلى بيكي ومش عارفة إن كان هو اللي جد ولا هما وعايزة نصيحة وعايزة أعرف هما اللي صح ولا هو إللي بيتسلى وياترى هو عايز منى ايه طالما هو مش هيتجوزني بيعمل بيا إيه".

رد الخبراء..
بعدما قامت محررة بوابة المواطن بعرض المشكلة على الخبراء أجمعوا جميعهم على من الخطوط العريضة التي توضح للفتاة ما إذا كان بيتسلى ولا جد وإليكم هذه الخطوات.

طرق تحديد من يرغب في الزواج..

"اللي عايز يتقدم، هيدخل البيت من بابه"، أي رجل يحب أي فتاة سيتقدم لها ويخطبها غير ذلك "لعب وتسلية". لا تقعي في فخ "أصل وفصل" والظروف. فلا يوجد أسهل من تضييع الوقت والاستمتاع بالخروج والفسح دون مسئولية.

محدش بيعمل حاجة غصب عنه، ده جواز..
لا تصدقي أبدا أن هناك من يرتبط بفتاة ويتزوجها وينجب منها وهو مجبر على ذلك كله. هذه حجة لا تصدقيها.

حبي نفسك أولا..
حبي نفسك واعرفي قيمتها ولا تجعلي أحد يعطيكي أقل مما تستحقين. من لا يرى ذلك لا يستحق أن يكون له دور -ولو ثانوي- في حياتك.

اسمعي نصايح اللي حواليكي..
لا تغلقي حياتك على نفسك وتعيشين في قوقعة يملأها الطرف الأخر بالأكاذيب والكلام المعسول. اسمعي صديقاتك وخاصة المقربين لديك، فهم يشاهدون الموقف من الخارج مجردين من المشاعر ويقيمون الأمر بعقلانية أكثر منك.

عرفيه إنك ليكي ضهر..
في بداية أي علاقة يجب أن تخبري أهلك بها وتستمعي إلى نصائحهم وتخبري شريكك أن أهلك يعرفون القصة وفب إنتظار لقائه، لا تجعليه يشعر إنك "سهلة" ومادة خام للتسلية وقضاء وقت لطيف وشكرا.

عمرك مش بعزقة..
انتبهي مع من تضيعين وقتك وعمرك، وإلى أين يأخذك هذا الشخص وهل هذا حقا يستحق الإنتظار أم لا.
هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads