المواطن

عاجل
جمارك مطار الغردقة الدولي تضبط محاولة تهريب كمية من مستلزمات طب وجراحة الفم والأسنان جمارك مطار القاهرة الدولي تضبط محاولة تهريب كمية من مخدر الكوكايين مياه أسيوط تعقد اجتماعا لمتابعة إجراءات التخلص الآمن من الحمأة محافظ أسيوط يؤكد انتظام عملية توريد القمح وتوريد 19 ألفا و565 طن قمح للصوامع والشون نيابة عن فخامة الرئيس: رئيس الوزراء يتوجه إلى الرياض للمشاركة في الاجتماع الخاص للمنتدى الاقتصادي العالمي الرئيس السيسي يستقبل رؤساء المجالس والبرلمانات العربية المشاركين في المؤتمر السادس للبرلمان العربي المنعقد بالقاهره مركز تدريب التجارة الخارجية يفوز بجائزة "المساهمة المتميزة" في تنمية وتطوير التجارة بين الدول أعضاء منظمة التعاون الإسلامي لعام 2024 أوسكار المبدعين العرب تختتم موسمها الثاني بحفل كبير بالقاهرة وكيل وزارة التربية والتعليم يشهد احتفالية ختام الأنشطة الطلابية لمدرسة قنا الابتدائية المشتركة خاص .. الأهلي يُقرر تغريم السولية والشحات مالياً بناءً على طلب الخطيب
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

شاهد| رد فعل الفتيات على هاشتاج "محتاج ايه عشان تتجوز"

الجمعة 25/مايو/2018 - 04:59 م
محمد عبد الرازق
طباعة
تصدر هاشتاج "محتاج ايه عشان تتجوز" قائمة الموضوعات الأكثر تداولًا، اليوم الجمعة، على موقع التغريدات المصغرة "تويتر"، وكان النصيب الأكبر من التعليقات من جانب الفتيات.

واختلفت التعليقات ما بين من ترى أن الزواج مجرد رجل قادر على فعل ما يقوله، وترجمته إلى واقع، وليس مجرد كلام وهمي، وعبرت عن ذلك قائلة: "محتاجة راجل يكون على قدر كلامه وأفعال وتصرفات عشان العيال كتروا أوي اليومين دول.. بيخبطوا على بيوت الناس ويجروا".


بينما رفضت أخرى تكرار السؤال عن الزواج، الأمر الذي دفعها للتعبير عن رفضها فكرة الزواج، قائلة: «محتاجه جارتى تبطل تسألنى هتتجوزى أمتى وكأنها هى اللى بتصرف عليا وتعبت من مصاريفى».

وترصد «بوابة المواطن» تعليقات بعض مستخدمو موقع التواصل الاجتماعي «تويتر» فيما يأتي:

«إذا جاءكم مَن ترضون دينه وخُلقه فزوجوه.. الموضوع بسيط بس احنا اللى معقدين»


«محتاجة الأول عريس يجي ويجيب ف ايده 100الف دهب وعربيه وشقة كبيرة يجري فيها الخيل ويكون مستواه التعليمي ممتاز وصغير ف السن.. ودي طبعا الحاجات اللي بتعجز الشباب ع الجواز الحياه أبسط من كدا بلاش كل الطلبات دي لو بيحبوا بعض هيعشوا مع بعض ع الحلوة والمرة».
"أكيد يعني هـ يحتاجوا تكيف تورنادو وثلاجة تورنادو وبوتوجاز تورنادو مش محتاجهـ فقاقهـ هي".

بينما علق أحد الشباب بطريقه ساخرة من الزواج، قائلًا: "طب وانا اتجوز ليه واصرف علي واحدة مش قاربتي.. وانا عايش دلوقتي ملك زماني".

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads