المواطن

عاجل
فرغانة الساحرة وزير الخارجية يتلقى اتصالاً هاتفياً من وزير خارجية بولندا وزير التجارة والصناعة يعلن نجاح المكتب التجاري المصري في أوتاوا في رفع الحظر المفروض على صادرات الفراولة المصرية الطازجة إلى كندا في ضوء توجيهات وزير التجارة والصناعة بتأهيل المصدرين المصريين وفقا للمعايير العالمية جمارك السلوم تضبط محاولة تهريب كمية من السجائر الأجنبية الصنع الغير خالصة الضرائب والرسوم استعدادات مكثفة لاستضافة البطولة الافريقيه لكمال الاجسام في مصر 2024 بحضور سفير الصين بالقاهرة : وفد جمعيه الصداقه المصريه الصينيه يلتقى بوفد صيني يراسه سكرتير لجنه الحزب الشيوعي الصيني عن منطقه شاويانج وزارة الداخلية تكرم المقدم مؤمن سعيد عويس سلام لتفانيه في عمله رئيس إتحاد شباب الجامعات المصرية والعربية يهنئ الرئيس عبد الفتاح السيسي بالتقدم الجديد لجامعة القاهرة في تصنيف QS البريطا بالصور ...سفارة اليونان بالقاهرة تنظم احتفالية موسيقية مخصصة لموسيقي "ريبيتيكو بمناسبة العيد الوطنى
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

يعاني الأمرّين .. "بائع العيش": مكسبي 20 جنيه فى اليوم

السبت 23/يونيو/2018 - 04:01 ص
أحمد حمدي
طباعة
بوجه بشوش ونفس راضية يجلس رجل خمسيني على فرشة لبيع "العيش" قرب منزله المتهالك الذى فضل أن يكون مصدر رزقه قريب من بيته كي يأخذ قسطا من الراحة فى أوقات الذروة ويعود مجددا نشيطا لفرشته لاستقبال زبائنه.

الحاج "كمال الداخلي" يستيقظ فى الصباح الباكر يصلى الفجر يتمتم ببعض الآيات القرآنية يدعو الله أن يرزقه برزق وفير فى يومه، يقضي يومه على الرصيف أمام منضدة العيش، فى استقبال "زبون" عابر من أمامه يوقفه لبيع له أرغفة العيش يظل في صراع دائم مع التفكير والنوم حتى تشرق الشمس.

يبدأ يوم الحاج "كمال الداخلي" بائع العيش الملقب بـ"أبو عزة" فى الخامسة صباحا فورا اشراق الشمس يتجه إلى فرن العيش البلدي ليشتري حصته اليومية،يقول:"بطلع الصبح الساعة 5 أجيب العيش من الفرنة، واستنى الزباين اللي متعود أشوفهم كل يوم الصبح، وبكون عارف طلباتهم اليومية، وعلى الحال دا لحد ما بروح الساعة 8 بالليل البيت".
أبو عزة
أبو عزة
يضيف:""بروح بـ20 جنيه في اليوم، بعد هدة حيل، ومش عارف أعيش وملزم بدفع ايجاز 300 جنيه في الشهر، وربنا اللي يعلم بتمر عليّ أوقات مبيبقاش معايا فلوس الايجار والراجل صاحب الشقة كتر خيره بيوقف جبنا لأنه عارف ظروفنا البسيطة دي".

ويستكمل:"عندي 3 بنات أكبرهم حاصلة على دبلوم صناعي، وأصغرهم في المرحلة الابتدائية، اصرف عليهم ازاى فى الغلاء ده.. والزبون النهاردة كان بيشتري بـ 10 جنيه وبـ15 جنيه، دلوقتي بيشتري بـ5 جنيه بس بالعافية، والعيش أبو شلن غلي وبقى بربع جنيه، نفسي الأسعار ترخص شوية عشان الناس ترجع تشتري تاني وأنا أعرف استرزق".

معاناة ارتفاع الأسعار طالبت رزقه الذى مكث فى مهنته قرابة العشرين عامًأ أو يزيد، فبعد قرارات الحكومة بتعويم الجنيه نهاية العام الماضي، لزمته قلة الحيلة يقول:""كنا بنجيب اللفة بتاعة العيش الـ 10 رغيف بـ20 جنيه دلوقتي بنجيبها بـ25 جنيه، كل حاجة ولعت نار".
أبو عزة
أبو عزة
"زوجتي مرضت" 
تنهيدة طويلة، ورغبة شديدة بالبكاء، مع خروج هذا الكلمات من "أبو عزة" بعدما طاله المرض فجأة نتيجة ضغط العمل اليومي ومعاناته مع ارتفاع الأسعار المهول، يقول:" زوجتي تعبت معايا كمان وبعمل لها اشاعات كل فترة عند الدكتور ومش بقدر اجيب المصاريف دى..عندي الغضروف، ولازم اعمل العملية بس غالية ومش معايا حقها، ومراتي عندها مشاكل في المخ والأعصاب ومش بتتعالج".

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads