المواطن

عاجل
استعدادات مكثفة لاستضافة البطولة الافريقيه لكمال الاجسام في مصر 2024 بحضور سفير الصين بالقاهرة : وفد جمعيه الصداقه المصريه الصينيه يلتقى بوفد صيني يراسه سكرتير لجنه الحزب الشيوعي الصيني عن منطقه شاويانج وزارة الداخلية تكرم المقدم مؤمن سعيد عويس سلام لتفانيه في عمله رئيس إتحاد شباب الجامعات المصرية والعربية يهنئ الرئيس عبد الفتاح السيسي بالتقدم الجديد لجامعة القاهرة في تصنيف QS البريطا بالصور ...سفارة اليونان بالقاهرة تنظم احتفالية موسيقية مخصصة لموسيقي "ريبيتيكو بمناسبة العيد الوطنى جمارك السلوم تضبط محاولة تهريب كمية من الأدوية البشرية الصمت القاتل للحياة الزوجية محافظ جنوب سيناء يبحث الاستعدادات لافتتاح عدد من المشروعات التنموية والخدمية بشرم الشيخ خلال عيد تحرير سيناء مصطفى بكري: حركة محافظين خلال الأيام المقبلة وتغيير عدد ليس بالقليل من الوزراء للإهمال والتقصير في العمل ... محافظ الشرقية يُقرر إحالة العاملين المقصرين في عملهم بالمنشآت الخدمية للتحقيق بمراكز الزقازيق وأبو كبير ومشتول السوق وكفر صقر
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

طلب غريب من عمرو أديب لـ وزير الآثار بعد اكتشاف مصر حضارة جديدة

الأحد 10/فبراير/2019 - 11:52 م
إسماعيل فارس
طباعة
اعلن الاعلامي عمرو أديب، خلال تقديم برنامجه "الحكاية"، المذاع عبر قناة "ام بي س مصر"، عن نجاح علماء الآثار فى اكتشاف حضارة جديدة مجهولة فى الصحراء الغربية.

وقال عمرو أديب بطريقته الكوميدية المعروفة: "مشكلتي فى الآثار المصرية والحضارة المصرية أن بعض الناس عندها مشكلة من قلة الحضارة من قلة الآثار.. انا شايف أن المشكلة في مصر اليومين دول بقت كثرت الآثار.. خد الجديدة انا بقي لا هقولك ولا تمثال ولا 40 ألف قطعة ولا سخمكا ولا قناع.. لا مصر ولادة".

وتابع "اديب": "قالك فى الصحراء الغربية حضارة جديدة مصر بتكشتف حضارة مش بتكتشف آثار.. حضارة جديدة مش الفرعونية ناس تانية وقالك عندهم اشكال دائرية وهلالية من آلاف السنين حضارة أخري مش الفرعونية كان عندنا حضارة تانية.. يكتشفوا فى مصر الان حضارات اخري مش كفاية علينا الفراعنة والآثار القبطية والإسلامية والرومانية واليونانية ويقول لك هنطلع ان شاء الله القبر بتاع كليوباترا وانطونيو.. قالك لا ارمي ده بقي كله.. خد بقي عندك حضرة تانية فى الصحراء الغربية".

وأكمل عمرو أديب: "انا بناشد وزير الآثار والنبي يا عم ما تطلعها دلوقتي خليها عندك شوية هنوديها فين.. المتاحف فى مصر دلدقت من كتر الآثار.. ايه البلد دي وايه العظمة بتاعتها دي وايه اللي كانت بتعمله ده.. كان في ايه بيجري فى البلد دى زمان يا جماعة.. هو احنا كنا بنعمل ايه.. الناس دي كانت بتشتغل قد ايه.. الناس دي كانت بتعشق التراب ده قد ايه.. كان بتبني ازاي في أجواء لا يمكن العيش فيها ايه العظمة دي ايه العبقرية دي".


هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads