المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

بعد هجوم عمرو أديب على جمال وعلاء مبارك .. سامح أبوعرايس: انت اللي جبته لنفسك

الخميس 14/فبراير/2019 - 10:43 م
حامد بدر
طباعة
علق سامح أبو عرايس، الخبير الاقتصادي، ورئيس الجمعية العربية للمحللين الفنيين للأسهم والسندات، على حديث الإعلامى عمرو أديب عن  نجلس الرئيس الأسبق  جمال وعلاء مبارك، بعدما وصفه بـ"رد السجون"، خلال تقديمه برنامج الحكاية، مهاجما له.

وقال "أبو عرايس"، عبر صفحته الرسمية على الفيس بوك:"أنت اللي جبته لنفسك يا عمرو أديب.. مش من طبيعتي أتكلم عن أسرار تعاملات حد في البورصة.. لكن بما أن عمرو أديب غلط في جمال وعلاء مبارك يبقى نتكلم بقى ونكشف جزء من المستور ونكشف عينة صغيرة من تلاعبات عمرو أديب وعائلته في البورصة وربح الملايين على حساب المصريين.. كان في البورصة سهم اسمه لكح جروب تبع رجل الأعمال رامي لكح".

وأضاف سامح أبو عرايس: "لما تعثر رامي لكح في سداد قروض وهرب من مصر أنهار سعر سهمه ووصل إلى 40 قرش و 70 قرش وأصبح في جدول اسمه خارج المقصورة.. عمرو أديب عمل لعبة للتربح من الموضوع ده.. فكان بيعمل إيه بقى؟ يشتري هو وعائلته ملايين الأسهم من أسهم لكح جروب بأسعار متدنية 50 قرش و 40 قرش وكده بأسماء ناس تبعه".

وتابع سامح أبو عرايس:"وبعد كام يوم يروج في البرنامج بتاعه وقتها "القاهرة اليوم"، كلام عن أن رامي لكح راجع وهيعمل تصالح مع البنوك ويعمل اتصال بـ رامي لكح أو يسافر يعمل معاه مقابلة شخصية ويذيعها.. فيرتفع سعر السهم بشدة على أمل التسوية وإنقاذ الشركة.. فالسهم اللي اشتراه عمرو وشلته ب 40 قرش و 50 قرش يبيعه بـ2 جنيه وأكثر".

واستكمل الخبير الاقتصادي: "يعني يبيع السهم بـ 4 أو 5 أضعاف السعر اللي اشتراه بيه ويحقق ملايين مكاسب.. يشتري بـ10 مليون مثلا ويبيع ب 50 مليون.. كل ده في أسابيع قليلة وعلى حس الشائعة اللي طلعها.. والناس الغلابة من المستثمرين الأفراد يشتروا السهم بالغالي ويخسروا فلوسهم بسبب اللعبة دي وينهار السهم مرة أخرى بعدما يتضح أنها كانت شائعة وان مافيش تسوية ولا غيره".

واستطرد عرايس:"اللعبة دي عملها عمرو عدة مرات وكسب منها هو وعائلته أموال طائلة.. دي عينة بسيطة من بلاوي عمرو أديب. وفي غيرها كثير.. ولسه ماتكلمناش عن فلوس عماد أديب جابها منين.. وعلاقاته بالتمويل الخليجي.. وعلاقاتهم بيهود نيويورك.. وعلاقاته بالسفارة الأمريكية.. وجاب فلوس جود نيوز منين.. والفلوس اللي عمل بيها صحيفة العالم اليوم جابها منين".

وتساءل عرايس:"وليه كان بيصرف عشرات الملايين على أفلام بتخسر لمجرد أنه يروج لأفكار معينة لحساب مموليه؟.. أنا مش هاتكلم عن كل ده.. لكن هاتكلم عن تلاعباتكم في البورصة اللي هي مجالي وعارف كويس اللي كان بيحصل فيه.. موضوع لكح ده مجرد عينة صغيرة قوي.. وأنا مش من طبيعتي أتكلم عن أسرار زي دي.. لكن طالما عمرو أديب بيجيب في سيرة جمال وعلاء مبارك يبقى يستحمل ومايعيطش بقى".

وكان عمرو أديب، خلال برنامجه الحكاية المذاع على قناة MBC مصر، مساء اليوم الإثنين، عن جمال وعلاء مبارك: "لو أنا مش بقربلك مش معناه إني خايف منك، وقبل ما تهاجمني قولي ملايينك اللي في بنوك سويسرا جبتها من أين؟!".

وأضاف أديب، "اليوم ذكرى تنحي الرئيس الأسبق مبارك، وأنا كنت أعرفه جيدًا هو وأولاده جمال وعلاء مبارك، وبعد دخولهم السجن لم أهاجمهم، واليوم فكرت لو لم تكن هناك ثورة لكان أحدهم يحكم والآخر يقبض الأموال".

وأوضح عمرو أديب، أنه هاجمهم قبل ذلك وقت تولي الرئيس مبارك الحكم، مما تسبب في منعه تقديم البرامج، مضيفا: "قعدت في البيت".

وقال أديب: "دورت على شغل في أوتيل ومنعتوني ولولا برنامج Arabs Got Talent كانت قعدتي طولت"، مضيفًا: "جمال وعلاء كانوا بيحكموا البلد أيام مبارك واحد للسياسة وواحد للاقتصاد".

وواصل أديب قائلا: "مخفتش من علاء وجمال وهما في الحكم ومش هخاف وأنتم براه".

وتساءل عمرو أديب، "مين اللي رمى على عربيتي مياه نار يا علاء؟!".


أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads