المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

امرأة في مشهد| يادي المصيبة ده صحيح ألف هانم تتمناه

الإثنين 18/مارس/2019 - 02:01 م
ندى محمد
طباعة
تعتبر السينما ملجأ لكثير من الأفراد الذين يذهبون إليها لأنها تعبر عن أشياء بداخلهم وذلك من خلال كلمات بعض المشاهد، وبالأخص امرأة في مشهد .

امرأة في مشهد
تتأثر السيدات كثيرًا بكلام بعضهن وخاصة إذا كان الحديث من امرأة مثلهن، ويوجد بعض المشاهد المؤثرة لبعض الفنانات التي لا زالت عالقة في أذهاننا حتى هذا الوقت، لقوم معانيها وصدق الحديث فيها.

امرأة في مشهد في مشهد اليوم من فيلم افواه وارانب حيث دار المشهد بين فاتن حمامة (نعمة) محمود ياسين (محمود بيه).

- هو فيه إيه يا بيه، حصل إيه؟!

= فَسَخت خُطوبتي

- صحيح يـا بيه !... إِنبي يا بيه ما تزعل، هي الخسرانة مش انت! دي لو قعدت طول عمرها ما تلاقي ضفرك لا هي ولا عيلتها.. وعلى إيه؟ كانت وحشة.... إنبي أنا منـا عارفة كان عاجبك فيها إيه ! كل حاجة فيها كانت صناعي يا بيـه حتى الشعر اللي على دماغها يـا بيه وحاجات تانية كمـان! من بَـرّه هالله هالله ومن جوه يعلم الله.. إنبي يـا بيه سيبك سيبك ده كله من بختك، اللي حصل ده كله ربنا بيحبك.. إشرب يا بيه وروق دمك.. لأ وقـال إيه أبوها زعلان وبيزعق فيّا !! على إيه زعلان؟ مش عايزين بنته، بالعافيِة؟!

= إيه ده يا نِعمَت؟ عاملالي قهوة سـادة !

- لا مؤاخذة يا بيه، أصل كنت عاملها ل حامد بيه... قال حامد بيه قال ! إنبي لاعملك القهوة اللي في حياتي ما عملت زيـها
عيب يا نعمت اختشي، انتي فرحانة ولا إيه؟! إمسكي نفسك شوية، تفرحي إنه سابها ؟... يخلصك يبقى زعلان ! ضروري زعلان، على كل حال هي اللي خسرانة مش هو.... هي عمرها تلاقي زيه لا هي ولا عيلتها ؟ إنما هو ألف هانم وهانم تتمنـاه
يادي المصيبة ! ده صحيح... ألف هانم وهانم تتمناه !


هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads