المواطن

عاجل
الترشيح للانتخابات الجمعية العمومية لمؤسسة اخبار اليوم: تحلم بالتغيير، تنطلق بالإنجازات" حملات مكثفة لتمهيد الطرق والنظافة وصيانة كشافات الكهرباء بمركز صدفا بأسيوط داليا الحزاوي تجيب..قبل انتهاء العام الدراسي ايه أهم السلبيات اللي تتمنوا يتم تداركها العام الدراسي القادم وكيل " الصحة " بالشرقية يشهد انتخابات نقابة أطباء الأسنان بالشرقية وزير التنمية المحليه يوجه المحافظات بتطبيق المواعيد الصيفية لفتح وغلق المحال العامة بكل قوة وحزم وتكثيف الحملات الرقابية المفاجئة على هامش مشاركتها في الدورة ال١٥ لحوار بتسبيرج للمناخ بالمانيا وزيرة البيئة تعقد لقاءا ثنائيا مع وزيرة الدولة الألمانية للمناخ احتفلت منظمة التعاون الدولي الكورية (كويكا) الحبيب النوبي يهنئ فخامة الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية بمناسبة الذكري 42 لعيد تحرير سيناء محافظ أسيوط يصدرقرارًا بندب المهندس أحمد فخرى للعمل مديرًا لمديرية الطرق والكبارى في الذكرى الـ 42 لعيد تحرير سيناء.. قيادي بمستقبل وطن : بطولات رجال القوات المسلحة عظيمة وخالدة
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

غرفة الدور الرابع|جيهان الأصيل تنصح بأهمية المناعة النفسية

الأربعاء 08/مايو/2019 - 05:23 م
جيهان الأصيل
جيهان الأصيل
جيهان الأصيل
طباعة
هنتكلم اليوم عن مواجهة الصعوبات، وبصفة عملي في مجال الدعم النفسي في مستشفى بهية، حرصت على تقديم غرفة الدور الرابع، يوميا على «بوابة المواطن»، من أجل الدعم النفسي لكل من يحتاج هذا الدعم.

غرفة الدور الرابع

واستكمل نصيحة غرفة الدور الرابع اليوم، « مواجهة الصعوبا يعني المناعة النفسية حتى نفهم الصورة أوضح هات كورة بينج بونج و هات كورة تنس، اضغط على الاتنين بصوابعك واحدة هاتطبق والتانية لأ لكن هاتنضغط وترجع لوضعها الأصلي، اخبط الاتنين بعزم ما عندك في أنشف حيطة، واحدة هاتتكسر وتقع والتانية هاترد بقوة في وشك وممكن تخبط فى عينك!».

«عشان كدة في واحد الضغوط بتقوية وواحد تاني بيتكسر، واحد يتعلم النجاح من صموده قدام الف محاولة فشل، وواحد تاني قدام أول تهديد بإنه احتمال يفشل بيقرر ينسحب و يرفع الراية البيضا مستسلم قدام الفشل! فين الفرق وليه ده بيحصل؟».

«في اختلافات جينية ووراثية بين البشر بتحدد درجة حساسيتهم وشعورهم بالألم، قدرتهم على البكاء ودرجة احتمالهم للإحباط، لكن في الحقيقة مش دي كل الحدوتة لكن في عوامل كتير من البيئة والتربية بنمر بيها بتوصلنا للحالة بتاعت دلوقتي سواء كورة بينج بونج هشة أو كورة تنس قوية».

« طب اكتشفت إني كورة بينج بونج بانكسر بسهولة، هل في أمل إني اتغير وابقى كورة تنس متينة؟».

«طبعا، وهو ده محور زيادة المتانة النفسية للشخص اللي مر بضغوط أو أصبح مريض نفسي، مش كفاية إننا نعالجه من الاكتئاب ، لكن المهم إننا نقوي المناعة النفسية عشان ماتحصلش انتكاسة قدام أي تهديد أو خطورة محتملة في المستقبل، هنكمل بكرة ازى نحافظ على مناعتنا النفسيه ».

اقرأ أيضا غرفة الدور الرابع| نصائح جيهان الأصيل: «بلاش نعيش دور الضحية»

الكلمات المفتاحية

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads