المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

اعترافات قاتل الطالبة نيرة أشرف: ابوها قالي انا شايل ايدي منها مليش دعوة بيها ومامتها السبب في كل ده

الأحد 26/يونيو/2022 - 07:11 م
محاكمة قاتل طالبة
محاكمة قاتل طالبة المنصورة نيرة أشرف
آية محمد
طباعة



أدلى محمد عادل المتهم بقتل زميلته نيرة أشرف في القضية المعروفة إعلاميًا بـ فتاة المنصورة  باعترافات تفصيلية في أولى جلسات محاكمته اليوم الاحد ، التي تعتبر من أسرع القضايا التي ينظرها القضاء نظراً لكونها قضية رأي عام وهزت الشارع المصري بعنف.

وشهد محيط المحكمة تشديدات أمنية مكثفة على كل المداخل، وانتشرت قوات الأمن المركزي  بمحيط القاعة، مع بدء توافد عدد من المتابعين للقضية ووسائل الإعلام.


وقال المتهم محمد عادل قاتل الطالبة نيرة أشرف خلال كلمته أمام هيئة محاكمته: "لما جاتلي فكرة الانتقام مكنتش بالشكل ده ولا بالشكل اللي نفذته بس كان في فكرة الانتقام جوايا".


واستكمل المتهم محمد عادل قاتل الطالبة نيرة اشرف أقواله أمام المحكمة قائلا: "كانت بتقول إنّها مظلومة وعمرها ما كانت على علاقة بيّا، بس اللي عارفنّي مكانوش بيسمعوا الكلام ده، واللي ميعرفنيش كان بيصدق ويسمع كلامها، وكانت بتستغل إنها بنت وكانت بتكلم الناس وتقول حاجات محصلتش، وألاقي ناس داخلة تكلمني وتقولي ابعد عنها، والفترة دي كنا لسة في 2 كلية، وجيت أخدت الشتائم بتاعتها وصور ليها هي منزلاها، وبعتها لقرايبها، فقرايبها قالولي كده بتشهر بيها، قولتلهم مش بشهر دي الصور اللي بنتكم منزلاها والشتائم دي بصوت بنتكم".

واكمل المتهم محمد عادل قاتل الطالبة نيرة اشرف:"أهلها قالولي عاوزين نحل الموضوع ونلم الخلاف اللي بينكم، ده كان كلام أمها وأبوها، وكانوا عاوزين يجولي البيت عشان الصلح، وصدقتهم وروحتلهم ومقولتش لحد من أهلي أو أصحابي، فروحتلهم البيت جابولي بلطجية ومضوني على إيصالات أمانة على بياض، وأبوها قالي أنا ماليش دعوة بالكلام ده كله تولع فيك تولع فيها مليش دعوة بالكلام ده كله، أنا شايل إيدي منها وانتوا أحرار مع بعض، إحنا مضيناك على الإيصالات دي عشان متجيبش سيرتنا في حاجة، وكل ده مكنتش حاطط في دماغي أموتها أنا كنت عاوز أنتقم لنفسي بعد اللي حصل".

وبيّن المتهم محمد عادل خلال جلسة المحاكمة الأولى كيف أنهى حياة الضحية، وكيف اشترى السكين أداة الجريمة قبل الواقعة بـ 3 أيام، وكيف خطط لإنهاء حياة نيرة أشرف أمام جامعة المنصورة.


وأمر المستشار حمادة الصاوى النائب العام، بإحالة المتهم محمد عادل إلى محكمة الجنايات؛ لمعاقبته فيما اتهم به من قتل الطالبة المجنى عليها نيرة عمدا مع سبق الإصرار، حيث بيت النية وعقد العزم على قتلها، وتتبعها حتى ظفر بها أمام جامعة المنصورة، وباغتها بسكين طعنها به عدة طعنات، ونحرها قاصدا إزهاق روحها، وقد جاء قرار الإحالة بعد ثمان وأربعين ساعة من وقوع الحادث.

وضجّت مواقع التواصل الاجتماعي بصور من المحاكمة، وسط توافد أهل وأقارب المجني عليها.

أخبار تهمك

هل توافق على صدور تشريع قانوني بحبس الزوج حال تعرضه للزوجة بالضرب؟

هل توافق على صدور تشريع قانوني بحبس الزوج حال تعرضه للزوجة بالضرب؟
ads
ads
ads
ads
ads
ads