المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

بعد إلقاء بضاعته في القمامة.. حملة دعم شعبية لـ "فكهاني السويس"

الثلاثاء 27/سبتمبر/2022 - 01:41 م
فكهاني السويس
فكهاني السويس
إيمان عاطف
طباعة

تداول رواد موقع التواصل الأجتماعي "فيسبوك" منشور عن شاب ثلاثيني افتتح محل بيع خضروات وفاكهة في منطقة السلام بـ محافظة السويس، من وقت قريب، وتلفت بضاعته بسبب الركود، وعدم أقبال الأهالي للشراء منه، مما دفعه لإلقاءها بالزبالة.  

بينما تفاجأ "طه المنسي" المعروف الآن بـ "فكهاني السويس" بعد خسارته الكبيره أن بضاعته الراكدة تشهد أقبال غير معتاد، والأمر الذي زاد حيرته أقبال أهالي من مناطق أخري بعيدة وأخرين يتصلون به طلبا للديلفري.

وكان أحد جيران "طه المنسي" قام بنشر صورة له وكتب عليها أن هذا الشاب موجود في منطقة السلام بالسويس وبسبب ركود البيع ألقي بضاعته بالزبالة بعد أن تلفت، وقال أنه يفتح المحل من الساعة الخامسة صباحا إلى حتى الثانية لبعد منتصف الليل دون بيع أو شراء، وطالب أهالي السلام بتشجيعه بالشراء منه ودعمه.


حملة دعم شعبية لـ "فكهاني السويس"


شارك الألاف من رواد موقع الفيسبوك المنشور ليصبح حملة دعم شعبية تتصدر السوشيال ميديا، و"فكهاني السويس" تتصدر مؤشرات البحث في جوجل.

وجاء بالمنشور"مساء الخير، على اهل السلام المحترمين، الراجل اللي في الصورة ده شاب ثلاثيني، لسة مأجر محل من شهر تقريبا لبيع الخضروات والفاكهة، المهم انا علشان ساكن جنبه كل يوم الاقيه بيفتح من ٥ الفجر تقريبا لحد الساعة ١١ بالليل، من اسبوعين صعب عليا لما شوفته بيرمي البضاعة اللي هو اشتراها علشان تقريبا من اول اسبوعين ماحدش كان يعرف انه فاتح يسترزق من الخضار والفاكهة، فالحاجة باظت واضطر يرميها، دلوقتي نزلت اشتري من عنده لقيته زعلان فقولتله معلش اصبر وان شاء الله ربنا هيكرمك، فانا على اد ما قدرت اشتريت من عنده، وحاجته حلوة والله وبنفس سعر سوق الانصاري تقريبا .. فخايف الحاجة اللي عنده برضه تبوظ ويضطر يرميها، فياريت اللي يقدر ينزل يشتري حتى لو حاجة بسيطة من عنده نشجعه، بدل حرام الفلوس والبضاعة اللي بيترموا، هو مكانه في اول شارع عمر من ناحية الشبراوي خامس عمارة على الشمال لونها اصفر هو فاتح تحتها جنبه كهربائي، وربنا يجازيكم كل خير"

يذكر أن طه المنسي"فكهاني السويس" كان يعمل عامل رخام ولكن مهنته لم تعد لها سوق عمل، فقرر أن يفتتح محل لبيع الخضروات والفاكهة.

هل تتوقع تألق برونو سافيو مع الأهلي؟

هل تتوقع تألق برونو سافيو مع الأهلي؟
ads
ads
ads
ads
ads
ads