المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

"أنا بطة بلدي عظيمة".. ندى موسى تكشف عن أكبر التحديات التي تواجهها في السينما

الثلاثاء 04/أكتوبر/2022 - 03:16 م
ندى موسى
ندى موسى
أمل سعداوي
طباعة

"عفريتة التمثيل".. بتلك الكلمات وصفت الفنانة إسعاد يونس، الفنانة ندى موسى بعد إستضافتها ببرنامجها "صاحبة السعادة"، المذاع على القناة الفضائية DMC.


حلت الفنانة ندى موسى ضيفة أمس الاثنين ببرنامج "صاحبة السعادة"، لتحكي عن طفولتها وعن بداية حكايتها المهنية وأمور أخرى تتعلق بالحياة الشخصية.

ذكريات الماضي

أكدت "موسى"، أنها في صغرها كانت تتمنى أن تصبح ولدًا، مضيفة:"
كنت بلعب كورة في الشارع مع الولاد، وكان عندي شورت وتيشيرت الزمالك  كاب عشان شعري طويل، وكنت بنزل الشارع أقول للعيال كابتن أنا معايا كورة معاك أرض".

أضافت:"
كان عمري 13 سنة وبلعب كورة ومكنش بيبان عليا إني ولد أو بنت، ولما بجيب فيهم أجوان ويكتشفوا في نص اللعب إني بنت كانوا بيشتكوا لأمي".

تابعت الفنانة:" كنت بروح مع بابا نادي الشمس بلعب كورة مع الولاد، وأبويا زملكاوي جدًا وكان جايبلي تيشيرت الزمالك كنت بروح النادي بعمل كل حاجه بلعب مزيكا ولكني من وقت ما كان عمري 7 سنين كنت بتمنى أكون ممثلة".

وأردفت "موسى": "أبويا كان بياخدني مسرح وسينما وكان بيتمشى بيا في شارع عماد الدين، وأول مرة روحنا مسرحية، كنا خارجين من السينما وقولتله نفسي أتفرج على المسرح وصادف إن المخرج بتاع المسرحية زميله ودخلت وقفت على المسرح، لأول مرة وأنا عمري 7 سنين، وقولتله أنا هبقى ممثلة وقالي تمام".

أكبر التحديات

وعن أكبر التحديات التي تواجهها في العمل، أكدت "موسى"، أن أدوار الرقص هي أصعب ما تمر به:"
كل الأدوار اللي فيها حركة ورقص تحدي، لأن أنا بطة بلدي عظيمة، ولما كنت برقص زمان كانوا في العيلة يقولوا على رقصي باليه مائي، لكن كنت حاسة إن هرقص في يوم من الأيام".

وعن دورها كمدربة زومبة في مسلسل بـ"الحجم العائلي"، قالت "موسى":
"حضرت حصة زومبا وأول ما المدربة بدأت قعدت على الأرض وربعت، وقلتلها كملي إنت.. كنت محبطة جدا، وطلبت من المدربة أتعلم لوحدي، فبدأت تشرحلي خطوة خطوة".

آخر أعمال ندى موسى

الجدير بالذكر أن ندى موسى شاركت في موسم دراما رمضان 2022 بمسلسل "المشوار"، وهو بطولة محمد رمضان، ودينا الشربيني، وإياد نصار، وصبري فواز، وأحمد كمال، وصبري عبد المنعم، وبيومي فؤاد، وعمرو عبدالجليل، وغيرهم، ومن تأليف محمد فريد، وإخراج محمد ياسين.

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads