المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

هاني حتحوت لـ"المواطن": لا أتوقع بطل جديد والبنك الأهلي سيكون الحصان الأسود للبطولة

الإثنين 10/أكتوبر/2022 - 12:18 م
هاني حتحوت في لقاء
هاني حتحوت في لقاء خاص مع بوابة المواطن الإخبارية
محمد عبد العزيز عامر - معتز محمد
طباعة
"أتوقع الموسم هيبقى قوي استكمالًا لقوة الموسم اللي فات، وإن كانت التدعيمات اللي حصلت تزود من قوته شوية كمان"، هكذا بدأ الإعلامي الرياضي "هاني حتحوت" مقدم برنامج "الماتش" على قناة صدى البلد الفضائية حديثه لبوابة المواطن الإخبارية.

وكانت "المواطن" قد التقت "حتحوت" ضمن مراسم إجراء رابطة الأندية المصرية المحترفة لقرعة بطولة الدوري المصري الممتاز لكرة القدم للموسم الرياضي الجديد 2023 / 2022 بأحد فنادق القاهرة الكبرى.

وأضاف حتحوت: "خبر حلو، فكرة إن عدد الجمهور زاد في الموسم القادم، وإن كان رقم 1000 رقم قليل جدًا ومش ده الرقم اللي بنطمح له، لكن 6000 مشجع رقم مقبول جدًا وايجابي كبداية، نقدر نبني عليه ونزود في نفس الموسم إن شاء الله".

واستكمل مقدم برنامج "الماتش" حديثه لمراسل "المواطن": "معتقدش بصراحة بوجود بطل جديد للدوري في الموسم القادم، رغم كم الصفقات والتدعيمات التي قامت بها مختلف فرق البطولة، الجماهيرية والشعبية والتاريخ والصفقات وقيمة اللاعبين وجودتهم بتفرق في تحديد هوية البطل".

وواصل حتحوت: "أعتقد ممكن نلاقي بس مناوشات أكتر من الموسم اللي فات، نلاقي ممكن بيراميدز بياخد فرص أقوى في المنافسة لإنه بقى عنده خبرات إنه بس قدر يعدي واحد من الفريقين الكبار أهلي أو زمالك، ممكن السنة دي يبقى عنده طموح أكبر، مع تدعيمه لصفوفه بشكل جيد على مستوى الثغرات اللي كانت في صفوفه".

وأشار حتحوت إلى وجود تدعيمات قوية لفرق كثيرة ربما ستعمل على تقوية صفوف الأندية وهو ما سينعكس على قوة البطولة أبرزها المصري البورسعيدي والإسماعيلي والبنك الأهلي.

وعن عودة أسوان وكم الصفقات الكبير الذي أجراه الفريق، قال حتحوت: "تجربة مثيرة جدًا، الناس مستنية بعد العدد الكبير ده من الصفقات هيقدروا يقدموا أيه جديد وهيوصلوا لفين الموسم القادم؟".

وفي إجابته على سؤال من سيكون الحصان الأسود للبطولة في الموسم القادم، أجاب حتحوت: "أعتقد هيكون نادي البنك الأهلي، ممكن تزيد فرصه شوية في إنه يتقدم لمراكز أفضل، وفي المقابل معتقدش طلائع الجيش هيعرف يقدم النتائج المبهرة اللي عملها الموسم اللي فات".

واختتم إعلامي قناة صدى البلد الفضائية حديثه قائلًا: "من سيكون البطل؟، أعتقد ده سؤال صعب جدًا في ضوء كل الأحداث والتطورات اللي شوفناها خلال الفترة الماضية، خلينا نستنى لحد نص الموسم وبعد كده ممكن نقول التوقعات".

وكان المؤتمر قد شهد إعلان مواعيد رسمية ونهائية لبداية الموسم القادم، حيث يبدأ في 18 اكتوبر الجاري وينتهي في 30 يونيو 2023، مع التأكيد على خوض 4 جولات من بطولة الدوري ومباريات في بطولتي كأس مصر وكأس الرابطة خلال بطولة كأس العالم والتي تُقام خلال شهري نوفمبر وديسمبر.


كما تم تكريم العديد من الأسماء كونهم الهدافين التاريخيين للبطولة منذ موسم 1962 / 1961 وحتى الموسم الماضي، فيما نال محمد عبد المنصف حارس مرمى الاتحاد السكندري السابق تكريمًا خاصًا كونه حصد لقب اللاعب الأكثر مشاركة في المباريات بتاريخ البطولة والأكبر سنًا والأطول مشاركة على مستوى المواسم المتتالية.

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads