المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

إسماعيل فرغلي يكشف أسرار مقالب "حسين على الهوا" مع صاحبة السعادة

الأربعاء 16/نوفمبر/2022 - 02:18 م
إسماعيل فرغلي
إسماعيل فرغلي
منة الله نجاح
طباعة
حل الفنان إسماعيل فرغلي ضيفًا مع الإعلامية إسعاد يونس في برنامجها "صاحبة السعادة" المذاع على قناة "دي ام سي"، ليحكي العديد من الأسرار حول حياته الفنية والشخصية وبدايته الفنية.

وتحدث إسماعيل فرغلي أن سبب شهرته ومعرفته للجمهور هو برنامج المقالب الشهير "حسين على الهوا" للفنان الراحل حسين الإمام، والذي عرض عام 2001.

وأوضح "فرغلي": " جه الأستاذ المخرج رائد لبيب وكان مطلوب ممثل يكون مش معروف لدى الفنانين وعنده حضور وارتجال، ده اللي اتقالي، ورحت أول قعدة واتقابلنا، الحلقات مكناش بنعرفها غير يوم التصوير، ممنوع".

وأضاف: " كنا رايحين مجموعة كبيرة، أنا وبدرية طلبة ومعانا ناس تانية، بحيث كل واحد يعمل حلقة أو إتنين، لحد ما تاني يوم بنعمل حلقة الدكتور عزت أبو عوف، وأنا معرفش عملتها إزاي لأن الارتجال ده بييجي من عند ربنا، والأستاذ رائد لبيب قال أنا بعد الحلقة دي مش في البلاتوه غير إسماعيل فرغلي وبدرية طلبة".

وتابع: " كان يوم الحلقة بييجي المخرج المنفذ الأستاذ عاطف شعلان، يقعد مكان الضيف ويرتجل ونتوقع هيقول إيه وإحنا نقول إيه، طبعا كان في حاجات بتبقى مش متوقعة، كانت صعبة جدًا لأني لسه باديء وقدامي 3 كاميرات ومعايا نجوم، ومفيش حاجة اسمها نعيد ولا تسجيل، وكان في حاجات بتضحكني وأحاول أخبي وشي".

وفي ختام الحديث صرح فرغلي عن سر من أسراره قائلًا: "الأستاذ رائد لبيب كان في بيني وبينه سر هقوله دلوقتي، كان بيديني الحلقات عشان أطلع أذاكرها بعد ما اعتمد عليا".

الكلمات المفتاحية

هل تتوقع فوز الأهلي على فريق سياتل ساوندرز الأمريكي بكأس العالم للأندية

هل تتوقع فوز الأهلي على فريق سياتل ساوندرز الأمريكي بكأس العالم للأندية
ads
ads
ads
ads
ads
ads