المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

فيديو| سميرة أحمد في مهرجان القاهرة توجه رسالة للرئيس السيسي

الأربعاء 23/نوفمبر/2022 - 02:22 م
سميرة أحمد
سميرة أحمد
منة الله نجاح
طباعة
استضاف الإعلامي رامي رضوان، خلال حفل ختام مهرجان القاهرة السينمائي في دورته الـ44 الفنانة سميرة أحمد، ليتعرف على رأيها في المهرجان والفعاليات التي حدثت من الإفتتاح حتى الختام.

أكدت سميرة أحمد على حضورها افتتاح المهرجان، مشيرة: "كنت سعيدة جدًا بالافتتاح الجميل للعبقري حسين فهمي، وأنا سعيدة بيه وبهنيه، ومبسوطة بالختام عشان كده جيت، وعشان أشوف الجمهور اللي وحشني والناس اللي وحشوني".


أبدت سميرة عن رأيها في السينما، قائلة: "أنا مبحضرش سينما أوي دلوقتي، ولكن بتفرج على الافلام الأبيض وأسود، لأن في أعمال مش ممكن يتعمل زيها تاني، وببقى سعيدة وأنا بتفرج على نادية لطفي وسعاد حسني وفاتن حمامة وشادية وناس كتير".

أضافت: "ممكن أتفرج على أفلام زي أفلام كريم عبد العزيز وأحمد عز، مجموعة أفلام كسرت الدنيا، حلو أننا نعمل حاجات عن بلدنا وبحيي كل القائمين عليها، بالنسبالي السينما نفسي أشوفها كده".

ووجهت خلال اللقاء رسالة شكر للرئيس السيسي معلقة: "أنا بحيي سيادة الرئيس وبقولوا كل سنة وهو طيب وربنا يخليه لينا، لأنه عمل مصر بهذا الشكل، وعاوزة الصورة دي تطلع للناس والعالم كله".

وتابعت: "أنا مستعدة أعمل أي حاجة للسينما وبلا مقابل، أنا مش مستنيه أعمل حاجة عشان أخد فلوس، وأنا بعمل حاجة عشان بلدي ووطني، وبحب مصر".

أشهر أعمال سميرة أحمد
والجدير بالذكر شاركت سميرة أحمد في الكثير من الأعمال أهمها: "امرأة من زمن الحب، اغفر لي خطيئتي، امرأة في عابدين، جدار القلب، غدًا تتفتح الزهور، ماما في القسم" وغيرها.



هل تتوقع تألق برونو سافيو مع الأهلي؟

هل تتوقع تألق برونو سافيو مع الأهلي؟
ads
ads
ads
ads
ads
ads