المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

5 رسائل يوجهها السيسي لطمأنة المصريين من الإسكندرية

الإثنين 05/ديسمبر/2022 - 04:01 م
الرئيس السيسي
الرئيس السيسي
محمود حربي
طباعة
وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، عدة رسائل للمواطنين، صباح اليوم، خلال افتتاحه محور التعمير بمحافظة الإسكندرية، الذي يستهدف فتح آفاق تنموية جديدة لمنطقة غرب محافظة الإسكندرية بكاملها وزيادة حيزها العمراني.

وترصد "بوابة المواطن" أبرز 5 رسائل وجهها الرئيس السيسي لطمأنة المواطنين كما يأتي:

- شبكة الطرق كانت تخدم في السابق 30 مليون نسمة، خليني أقولكم إن شبكة الطرق كانت تخدم 30 مليون وعلشان كده مكنتش تبني تنمية ولا حركة.. اللى احنا بنعمله نحاول نعمل شبكة تناسب 100 مليون ويمكن 10 سنين كمان.

- الدولة مش سايبه قطاع مش بتشتغل فيه.. الفكرة إنك بتمس قطاع بنفسك.. يقولك انتوا مهتمين بالطرق والكباري.. أنت علشان شوفت الطرق والكبارى بنفسك ومشيت عليها.. بس قطاع الزراعة أنت ما شوفتوش".

- في 250 ألف فدان زيادة فى القمح.. المفروض كانوا 400 ألف.. والسنة الجاية يوصلوا إلى مليون فدان بعيدا عن الرقعة القديمة وبعيدا عن الدلتا.. بنتكلم عن الدلتا الجديدة وتوشكى وشرق العوينات.. معناها أن ازود مليون فدان.. فى زراعة واحدة هدخل من 2.5 إلى 3 ملايين طن حسب القدرة فى الزراعة.

- الدولة شغالة فى القطاعات المختلفة.. لا تغفل قطاع.. اتصالات وتعليم وصحة وزراعة وصناعة.. مفيش قطاع مش شغالين فيه.. من هقول الإعلام مش بيغطى ده ولا غطوا كويس.. هقول للناس بطلوا ترددوا الكلام اللى بيترمي.

- معانا ناس فى مصر حريصة على بلدنا كل إنسان فى مصر مسئول ومش بتكلم عن المسئولين.. انا بتكلم على المصريين".."إحنا بنحطكم فى الصورة يا مصريين علشان تعرفوا إننا بنحاول نخفف بالإمكانيات الموجودة عندنا.. 3 سنين دلوقتى وسنتين كورونا والسنة خلصت خلاص بتاعة الأزمة الروسية وإحنا لازم نكون متأكدين أن ربنا معانا.
هل تتوقع استمرار تراجع مستوى النادي الأهلي خلال الفترة المقبلة؟

هل تتوقع استمرار تراجع مستوى النادي الأهلي خلال الفترة المقبلة؟
ads
ads
ads
ads
ads
ads