المواطن

عاجل
في ضوء توجيهات وزير التجارة والصناعة بتأهيل المصدرين المصريين وفقا للمعايير العالمية جمارك السلوم تضبط محاولة تهريب كمية من السجائر الأجنبية الصنع الغير خالصة الضرائب والرسوم استعدادات مكثفة لاستضافة البطولة الافريقيه لكمال الاجسام في مصر 2024 بحضور سفير الصين بالقاهرة : وفد جمعيه الصداقه المصريه الصينيه يلتقى بوفد صيني يراسه سكرتير لجنه الحزب الشيوعي الصيني عن منطقه شاويانج وزارة الداخلية تكرم المقدم مؤمن سعيد عويس سلام لتفانيه في عمله رئيس إتحاد شباب الجامعات المصرية والعربية يهنئ الرئيس عبد الفتاح السيسي بالتقدم الجديد لجامعة القاهرة في تصنيف QS البريطا بالصور ...سفارة اليونان بالقاهرة تنظم احتفالية موسيقية مخصصة لموسيقي "ريبيتيكو بمناسبة العيد الوطنى جمارك السلوم تضبط محاولة تهريب كمية من الأدوية البشرية الصمت القاتل للحياة الزوجية محافظ جنوب سيناء يبحث الاستعدادات لافتتاح عدد من المشروعات التنموية والخدمية بشرم الشيخ خلال عيد تحرير سيناء
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

نجلاء بدر: «أرفض مصطلح السينما النظيفة ومعنديش خطوط حمراء»

السبت 28/يناير/2023 - 08:15 م
مجلاء بدر ترفض تصنيف
مجلاء بدر ترفض تصنيف الفن
منة الله نجاح
طباعة
كشفت الفنانة نجلاء بدر عن رفضها لمصطلح السينما النضيفة، مشيرةً إلى أن الفن ليس له تصنيف سواء في السينما أو الدراما أو الأغاني.

وقالت نجلاء بدر، خلال لقائها في برنامج "سبوت لايت" مع الإعلامية شيرين سليمان، المذاع على شاشة قناة "صدى البلد": " معنديش خطوط حمراء لاختيار الأدوار وأنا أرفض مصطلح السينما النظيفة الفن ملوش تصنيف".

نجلاء بدر: «الفن ملوش تصنيف»

وأضافت: "الفن ملوش تصنيف سواء سينما أو دراما أو أغاني، أوحتى رسم، معنى كدا أن اللي بيرسم لوحة أو ينحت تمثال هل هنكسر التماثيل في إيطاليا أو التماثيل الفرعونية، الفن مجرد من التسميات، الطبخ فن طالما مش كل الناس بتعرف تعمله وفي روح وإبداع، المكياج فن".

وأوضحت: "أنا معنديش محظورات في الأدوار اللي بقدمها، لو في مشهد معملوش يبقى الشخصية مش بتاعتي هل أنا عندي محظورات مفكرتش فيها ولغاية دلوقتي لأ، بقول أنا عندي طاقة أعمل هذه الشخصية هعملها لقيت مش قادرة أعملها صح يبقى أبعد عنها".

وتابعت: "الشخصية هي اللي بتفرض نفسها مش أنا اللي أفرض نفسي دا الفن، الفن ليه أفق واسعة أكتر من اللي الناس بتشوفه، هو مش رسالة، رسالته أنه يسليك أو يحكيلك قصة ينكد عليك أو يفرجك على حاجة حلوة".

كما تحدثت نجلاء بدر عن فستانها الذي أثار الجدل في مهرجان الجونة وعلقت :" الفستان ده أنا حتى هذه اللحظة راضية ومقتنعة بيه وملبستوش عشان أبقى تريند، ونزل في الأسواق وبيتباع في وسط البلد وبيطلب من برا وبقى على اسمي ومبسوطة بده".

واختتمت: "أنا مكنتش متخيلة أنه هيعمل الضجة دي، وقابلت ناس معجبين بيه،  وفي فساتين ممكن أشوفها وأقول ملبسهاش، مش فكرة خطوط حمراء لكن مش طبيعتي مش شكلي الواحد بيختار الفستان اللي بيخليه أجمل".

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads