المواطن

عاجل
داليا الحزاوي توضح أولادنا علي الإنترنت بشكل يومي أصبح واقع الترشيح للانتخابات الجمعية العمومية لمؤسسة اخبار اليوم: تحلم بالتغيير، تنطلق بالإنجازات" حملات مكثفة لتمهيد الطرق والنظافة وصيانة كشافات الكهرباء بمركز صدفا بأسيوط داليا الحزاوي تجيب..قبل انتهاء العام الدراسي ايه أهم السلبيات اللي تتمنوا يتم تداركها العام الدراسي القادم وكيل " الصحة " بالشرقية يشهد انتخابات نقابة أطباء الأسنان بالشرقية وزير التنمية المحليه يوجه المحافظات بتطبيق المواعيد الصيفية لفتح وغلق المحال العامة بكل قوة وحزم وتكثيف الحملات الرقابية المفاجئة على هامش مشاركتها في الدورة ال١٥ لحوار بتسبيرج للمناخ بالمانيا وزيرة البيئة تعقد لقاءا ثنائيا مع وزيرة الدولة الألمانية للمناخ احتفلت منظمة التعاون الدولي الكورية (كويكا) الحبيب النوبي يهنئ فخامة الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية بمناسبة الذكري 42 لعيد تحرير سيناء محافظ أسيوط يصدرقرارًا بندب المهندس أحمد فخرى للعمل مديرًا لمديرية الطرق والكبارى
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

شاهد| رد فعل الفتيات على هاشتاج "محتاج ايه عشان تتجوز"

الجمعة 25/مايو/2018 - 04:59 م
محمد عبد الرازق
طباعة
تصدر هاشتاج "محتاج ايه عشان تتجوز" قائمة الموضوعات الأكثر تداولًا، اليوم الجمعة، على موقع التغريدات المصغرة "تويتر"، وكان النصيب الأكبر من التعليقات من جانب الفتيات.

واختلفت التعليقات ما بين من ترى أن الزواج مجرد رجل قادر على فعل ما يقوله، وترجمته إلى واقع، وليس مجرد كلام وهمي، وعبرت عن ذلك قائلة: "محتاجة راجل يكون على قدر كلامه وأفعال وتصرفات عشان العيال كتروا أوي اليومين دول.. بيخبطوا على بيوت الناس ويجروا".


بينما رفضت أخرى تكرار السؤال عن الزواج، الأمر الذي دفعها للتعبير عن رفضها فكرة الزواج، قائلة: «محتاجه جارتى تبطل تسألنى هتتجوزى أمتى وكأنها هى اللى بتصرف عليا وتعبت من مصاريفى».

وترصد «بوابة المواطن» تعليقات بعض مستخدمو موقع التواصل الاجتماعي «تويتر» فيما يأتي:

«إذا جاءكم مَن ترضون دينه وخُلقه فزوجوه.. الموضوع بسيط بس احنا اللى معقدين»


«محتاجة الأول عريس يجي ويجيب ف ايده 100الف دهب وعربيه وشقة كبيرة يجري فيها الخيل ويكون مستواه التعليمي ممتاز وصغير ف السن.. ودي طبعا الحاجات اللي بتعجز الشباب ع الجواز الحياه أبسط من كدا بلاش كل الطلبات دي لو بيحبوا بعض هيعشوا مع بعض ع الحلوة والمرة».
"أكيد يعني هـ يحتاجوا تكيف تورنادو وثلاجة تورنادو وبوتوجاز تورنادو مش محتاجهـ فقاقهـ هي".

بينما علق أحد الشباب بطريقه ساخرة من الزواج، قائلًا: "طب وانا اتجوز ليه واصرف علي واحدة مش قاربتي.. وانا عايش دلوقتي ملك زماني".
هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads