المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

السيسي موجهًا رسالة لأهالي سيناء: «اللي فات كوم واللي جاي كوم تاني»

الأحد 26/فبراير/2023 - 04:32 م
الرئيس السيسي يوجه
الرئيس السيسي يوجه رسالة لأهالي سيناء
محمود حربي
طباعة
ثمن الرئيس عبدالفتاح السيسي ، اليوم الأحد، التضحيات التي قدمها، أهالي سيناء، نتيجة الإرهاب الأسود، الذي كان سبباً في المعاناة خلال الفترات الماضية، مؤكداً أن شكره لهم يظهر في العمل والتنمية وليس مجرد الكلام المرسل، 

وقال الرئيس السيسي ، خلال تفقده اصطفاف معدات تنمية سيناء: «اللي فات ده كوم واللي جاي كوم تاني، أوعوا تفتكروا إن إحنا بعد التضحية اللي قدموها أهالي سيناء هنقول متشكرين بالكلام، لا هنقول متشكرين بالاهتمام والعمل».

الرئيس السيسي يوجه رسالة إلى أهالي سيناء

وأضاف السيسي: «واللي هيقوم بالكلام ده أهالي سيناء كشركات موجودة وأبنائها ولو احتاجنا يبقى في شركات أخرى لا بأس، لكن اوعوا تفتكروا إننا هنرضى باللي كان موجود قبل كدا لا مش هيحصل».

وفي سياق متصل، رد الرئيس السيسي، على شائعات بيع قناة السويس، قائلاً: "اتقال إننا بنفكر نبيع قناة السويس وفيه عرض وعملوا فيلم وإن الكلام ده قولتوا.. وقالك بتريليون دولار" ، مؤكداً أن أفعال الإرهاب في سيناء وحجم الشائعات التي تنتشر حالياً تستهدف الفتنة وزعزعة الأمن القومي.
وأشار، إلى أن الشائعات طالت قناة السويس والحرب بسيناء ولكن تم السيطرة عليها، وذلك من خلال وعي المصريين، معلقًا: "الإرهاب كان يعوق حياة الناس لأن لو مفيش أمان الناس مش هتعرف تعيش، والحمد لله اللي تحقق بفضل الله والجيش والشرطة وأبناء سيناء".

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads