المواطن

عاجل
وزير الخارجية يقوم بزيارة الي بيت مصر بالمدينة الجامعية في باريس شباب الصحفيين»: ضبط كوكايين بـ1.6مليار جنيه.. ضربة موجعة من الداخلية لمافيا المخدرات الرئيس السيسي أستقبل اليوم مجلس أمناء مكتبة الإسكندرية رئيس الوزراء يُتابع عددًا من ملفات عمل الهيئة المصرية للشراء المُوحد والإمداد والتموين الطبي رئيس الوزراء يلتقي أعضاء المجلس التصديري وغرف الصناعات الغذائية وزيرة التضامن الاجتماعي تتابع حادث سقوط ميكروباص من أعلى معدية أبو غالب بمنشأة القناطر بمحافظة الجيزة ..وتوجه بصرف المساعدات اللازمة لأسر الضحايا جولة المشاورات السياسية بين جمهورية مصر العربية وروسيا الاتحادية حول القضايا الأوروبية جمارك مطار الغردقة تضبط محاولة تهريب كمية من مخدر الحشيش بحضور وزير الشباب والرياضة.. تتويج نوران جوهر ودييجو الياس بلقب بطولة "CIB" العالم للإسكواش برعاية بالم هيلز وزير التجارة والصناعة يستعرض مؤشرات أداء صادرات مصر السلعية خلال الـ4 أشهر الأولى من عام 2024
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

"عم صابر".. صنايعي الألوميتال يتحدى شبح الأسعار للحفاظ على الصنعة

الثلاثاء 17/يناير/2017 - 05:37 م
أحمد أبو حمدى
طباعة
يستيقظ في الصباح الباكر، ليذهب إلى مقر عمله داخل محله الخاص الصغير المتهالك، الذي استأجره من صاحب العمارة السكنية بشارع رشدي، بإحدى ضواحي المعادي، ناظرًا في وجوه المارة أمامه، على أمل أن يدخل أحدهم ليطلب منه شيئا في صنعته، ومتوكلًا على الرّزاق الكريم.

"عم صابر" رجل يبلغ من العمر43 عامًا، عمل في مهنة الألوميتال منذ صغره، وأحب مهنته وتعلمها في وقتٍ قصير، وأبدع فيها حتى انفرد بنفسه، وأصبح له زبائنه ومريديه في تلك الصنعة، يعاني كغيره من موجة الأسعار التي ضربت السوق بسبب القرارات الاقتصادية الأخيرة التي اتخذتها الحكومة فى شهور قليلة مضت.

ولم تسلم حرفة "عم صابر" من توابع الغلاء، فيقول: "الأسعار ولعت الفترة اللي فاتت عن الأول بنسبة 80%، الخام كنت بشتريه من فترة قريبة بـ 25 جنيه، دلوقتى للأسف بقى بـ 60 جنيه، وكنت الأول بعمل قطاع السعد (شباك ودولاب ألمونتال) بـ 350 جنيه، دلوقتي بيكلفني بس 750 جنيه غير المصنعية، ده حرام ولا حلال".

ويستكمل: "كل حاجة رفعت أكتر من الأول، طيب في الحالة دي أطلع نسبتي منين، وأجره الصنايعية منين، وايجار المحل، غير فواتير الكهرباء اللي رفعت برضه للضعف".

وتستمر معاناة عم "صابر" الرجل الأربعيني، لاسيما وأنه متزوج ولديه أربعة من الأولاد، يقول عنهم: "عندي 3 ولاد وبنت في مراحل تعليم مختلفة، لما يكون مكسبي في الأسبوع 150 جنيه، هغطى مصاريفهم ازاي، واكل واشرب بكام ومنين".

لا يطلب "عم صابر" من الممسئولين غير تخفيض الأسعار التي تكاد أن تعصف به، وبمهنته التي أحبها وعمل بها قرابة ال 25 عامًا، فيضيف: "أطلب من الحكومة إنهم يخفضوا الأسعار شوية، ويعملوا مراقبة على التجار، لأن النهارده كل تاجر بيغلي على مزاجه بشكل بشع، ويقولك أصل الدولار غالي، مفيش أي مراقبة خالص اليومين دول على التجار الكبار، وده كارثة بكل المقاييس".

لم يقف "عم صابر" عاجزًا أمام هذا الارتفاع الملحوظ في الأسعار خلال الفترة الماضية؛ بل سعى لكسر شوكة التجار مع ورش الألوميتال المختلفة داخل محيط عمله، ويضيف: "جينا في فترة من الفترات عملنا إضراب عشان الحاجة ترخص، بس للأسف ناس مننا توافق وناس لأ، والتاجر النهارده بيتعامل بميت ذمة وبميت مبدأ، لأن مفيش حد رقيب عليه من البداية".

يعتبر "عم صابر" أن الكفاح في الحياة متعة بالنسبة له، فيضيف: "يوميًا بفتح الصبح الساعة 10، وأبدا في عمل طلبات الزباين اللي حجزوها من امبارح، بفضل أشتغلها وبعد ما أخلصها اتصل بالزبون ييجى ياخدها، وعلى الحال ده كل يوم لحد الساعة 11 بالليل، وأنا بحب ده".

وبرغم تلك الأزمات الطاحنة التي يواجهها الرجل الأربعيني، إلا أنه راضى بقليله، ويختتم حديثه لـ "المواطن": "الحمد لله أنا احسن من غيري، وبعرف أكسب الزبون وأخليه ييجى أكتر من مرة، وبكسب الحمد لله، وفي غيري بيخسر وبيدفع من جيبه عشان يكفي الصنايعية بتوعه بس، لكن صرختى دي حبًا فى المهنة بتاعتي، وحرصًا على أصحابها من الضياع بسبب الغلاء ده اللي الناس عايشة فيه اليومين دول".

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads