المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

بالفيديو.. أسعار النجف تشتعل.. وأصحاب المحلات: "محدش هيتجوز"

الأحد 01/أكتوبر/2017 - 07:26 م
ولاء السيد
طباعة
يعتبر النجف والاباليك من الديكورات الخاصة بالمنزل وتعتبر من الأشياء الأساسية فيها، ولكن يوجد ركود في حركة البيع والشراء، نظرًا لارتفاع الأسعار في الوقت الحالي يوجد بالسوق المصري، وخاصة منطقة "درب البرابرة".

وبين هذا وذاك، شكى البائعين من غلاء المنتجات، ويعتبر "درب البرابرة هو أشهر الأماكن بيع للنجف والديكورات.

وتوجهت عدسة "المواطن" لسؤال بائعين النجف: "كم تبلغ أسعار النجف وأنواعها والفرق بين المستورد والمصري وحركة البيع والشراء".. فجاءت الردود كالتالي:

رد أحدهم: "كل يوم بسعر مختلف وبالنسبة للنجف كل يوم في زيادة، والدلاية الزجاج كان في الأول الـ 3 بـ 100 جنيه وبتقف عليا بـ80 أو 85، حاليا واقفة علينا بـ90 جنيه".

وأضاف: "في حاجات زي ليد دي صيني، ,في منه المودرن، وفلاشة، وكريستال، والكريستال النحاس، والحاجات اللي بتيجي من بره أغلى وبتبوظ بسرعة، الشراء والبيع في ركود تام، النجفة اللي كنت بيبعها السنة اللي فاتت بـ200 جنيه واقفة عليا حاليا ب 320 جنيه، وقال آخر: "محدش هيتجوز بنجف".

وأشار آخر: "كل حاجة وليها سعر وفي أسعار المصري بتفرق عن الصيني وفي كريستال عصفور وفي كريستال صيني، والفرق بين المصري والمستورد أن المستورد الخامة كويسة ولا يوجد عليه ضمان، أما المصري واخد من عيار 24 ويتبقى حاجة نحاس وعليها ضمان 10 سنين".
هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads