المواطن

عاجل
جمارك مطار الغردقة الدولي تضبط محاولة تهريب كمية من مستلزمات طب وجراحة الفم والأسنان جمارك مطار القاهرة الدولي تضبط محاولة تهريب كمية من مخدر الكوكايين مياه أسيوط تعقد اجتماعا لمتابعة إجراءات التخلص الآمن من الحمأة محافظ أسيوط يؤكد انتظام عملية توريد القمح وتوريد 19 ألفا و565 طن قمح للصوامع والشون نيابة عن فخامة الرئيس: رئيس الوزراء يتوجه إلى الرياض للمشاركة في الاجتماع الخاص للمنتدى الاقتصادي العالمي الرئيس السيسي يستقبل رؤساء المجالس والبرلمانات العربية المشاركين في المؤتمر السادس للبرلمان العربي المنعقد بالقاهره مركز تدريب التجارة الخارجية يفوز بجائزة "المساهمة المتميزة" في تنمية وتطوير التجارة بين الدول أعضاء منظمة التعاون الإسلامي لعام 2024 أوسكار المبدعين العرب تختتم موسمها الثاني بحفل كبير بالقاهرة وكيل وزارة التربية والتعليم يشهد احتفالية ختام الأنشطة الطلابية لمدرسة قنا الابتدائية المشتركة خاص .. الأهلي يُقرر تغريم السولية والشحات مالياً بناءً على طلب الخطيب
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

فضفضة لـ"بوابة المواطن".. نصائح الخبراء في طرق التعامل مع الزوج الصارم

الخميس 19/أبريل/2018 - 06:16 م
مروة محمد
طباعة
"أنا خلاص مبقتش عارفة اتكلم معاه ولا أعبر عن اللي جوايا شكلي ايه أنا دلوقتي قدام ولادي هو أنا للدرجة دي معنديش كرامة" هكذا بدأت كلامها إمرأة لديها مشكلة كبيرة مع زوجها شاكية لمحررة بوابة المواطن وإليكم تفاصيل المشكلة كما روتها صاحبتها.

" عندي 29 سنة ومتجوزة من 7 سنين وعندي ولد وبنت والمفروض وقدام الناس إني عايشة حياة مثالية وملهاش زي ويبقى ليها زي إزاي بس وأنا اتجوزت الراجل اللي حبيته وحبني ويبقى ليها زي إزاي وأنا أهلي مرفضوش الجوازة ولا حتى أهله".

" جوازي وارتباطي بجوزي مكنش زي أي جوازة مليانة تعقيدات لأ خالص أنا واجهت مامتي بأني بحب زميلي في الجامعة وهى تقبلت دا بس قالتلي لو بيحبك بجد يعرف أهله ونقرا فاتحة وتحبوا بعض في النور وبالفعل واجه أهله ووافقوا واتخطبنا وجهزنا شقتنا واتجوزنا بعض أول ما اتخرجنا".

" لأنه كان طالب معايا في الكلية مكنش بيجي يزورنا كتير ولا بيجيبلي مواسم كتير لانه كان بيشتغل بعد الجامعة والفلوس اللي بتيجي يادوب كان بيجهز بيها شقتنا عشان تجوز ومش كنت بشوفه إلا في الجامعة ومع صحابنا".
" وهيا دي بقى المشكلة أنا معرفتش أعرفه صح ولا حتى أتعرف عليه انا اتفاجئت بتغيره بعد الجواز واتفاجئت إني مع واحد أنا معرفوش ليه حياته وقافلها على نفسه ورافض فكرة مجرد دخولي في حياته دي".

"مش بس كدا دا كمان عصبي أووووي وصعب وعليه تحكمات صعب تحملها وتقبلها ومش عارفة اتصرف معاه ازاي أنا مليش راي في حاجة خالص هو الآمر الناهي في البيت ولما بعارضه بيتعصب عليا أنا قدام ولادي مليش شخصية ولا كرامة ومش عارفة أعمل ايه"

رد الخبراء على هذه المشكلة 

بعدما قامت محررة بوابة المواطن بعرض المشكلة على الخراء أتى ردهم بأن البعد عن الزوج وهدم البيت ليس هو الحل ولذا قاموا بتقديم الحل لها في عدة طرق للتعامل مع الزوج الصارم ليلين معها ويستجيب لها وهى كالتالي.

طرق التعامل مع الزوج الصارم 

الصبر والهدوء 

على الزوجة أن تصبر على زوجها عند التعامل معه قدر المستطاع، وأن تعطيه الفرصة الكافية لتفريغ ما بداخله، كما ينبغي عليكي أن تلتزمي بالهدوء الكامل وخاصة في حالة انفعاله ولا تزيدي الحوار في وقت غضبه وحاولي التقليل من غضبه واستياؤه من الموضوعات التي تضايقه.

تواصلي معه 

عليكي أن تحسني التواصل مع زوجك عن طريق ممارسته الأنشطة التي يفضلها وغيرها من الأمور المفضلة له وحاولي التحدث معه وهو هادئا فيما يغضبك وما تعانين منه ليحاول اصلاحه وعلاجه.

لا تلوميه ولا تتمردي عليه 

احذري لوم زوجك الصارم على أي قرار اتخذه مهما كانت نتيجته لأنه سيعتبره هجوم منك له ولن يتقبل ذلك الهجوم كما ينبغي عليكي ألا تتمردي عليه لأن هذا النوع من الأزواج يحب أن يكون صاحب كلمة مسموعة فيجد سعادته في فرض رأيه.

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads