المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

انفجار أمام مسجد الاستقامة| أهالي الجيزة: "بناخد قوتنا من الريس"

الجمعة 15/فبراير/2019 - 04:15 م
مريم حسن
طباعة
شهد ميدان الجيزة، اليوم الجمعة، انفجار أمام مسجد الاستقامة، بالتزامن مع انتهاء صلاة الجمعة، فسادت حالة من الحزن بين المواطنين.

رصدت "بوابة المواطن" الإخبارية رد فعل المواطنين تجاه حادث انفجار أمام مسجد الاستقامة، بعدما شهدت محافظة الإسكندرية انتشار شائعات بوجود 3 قنابل يدوية فى عدة مناطق مختلفة خلال الشهر الماضى.

أكد على أحمد، إن جماعات الإخوان الإهابية لن تنال من الشعب المصرى مادام السيسي والقوات المسلحة ورجال القوات المسلحة، يعملون دائما على حماية الشعب، وبث الطمأنينة بداخله، موجها رسالته إلى الرئيس عبد الفتاح السيسى، "احنا وراك ياريس وهندعمك، وعمرنا ما هنخاف طول ما انت جنبنا، احنا بناخد قوتنا وشجاعتنا منك، ومحدش هيقدر على البلد دى طول ما كلنا ايد واحدة".

وقالت أمال حسين، "العمر واحد والرب واحد ومحدش هيقدر علينا طول ما الجيش بيحمينا وواقف فى ضهرنا، لو فجرونا مليون مرة برضو مش هنخاف، قوة الشعب المصري هى اللي تخوف أي إرهابي مننا".

أوضح مينا مجدي، إن المنطقة التى تم بها حادث الانفجار، بدت تشهد حالة من الاستقرار والأمان، قائلا "معتقدش هيحصل أي تفجير تاني طول ما احنا ايد واحد، وهصلى وادعى أن مصر تفضل فى أمن وأمان دايما".

وقال إبراهيم حمدي، إن محاولات الجماعات الإهابية لن تنجح فى زعزعة الشعب المصرى وبث الرعب والخوف بداخله، متابعا "احنا عايشين فى أمن وسلام، وتفجيرات الاخوان مش هتأثر فينا عشان الجيش بيحمينا".

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads