المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

غرفة الدور الرابع| «ازي تحل مشاكلك لوحدك»

الجمعة 10/مايو/2019 - 07:03 م
جيهان الأصيل
جيهان الأصيل
جيهان الأصيل
طباعة
فى غرفة الدور الرابع، اليوم هنكمل باقي حدثنا عن المناعة النفسية، وبصفة عملي في مجال الدعم النفسي في مستشفى بهية.

غرفة الدور الرابع

حرصت على تقديم غرفة الدور الرابع، يوميا على «بوابة المواطن»، من أجل الدعم النفسي لكل من يحتاج هذا الدعم، واستكمل نصيحة غرفة الدور الرابع اليوم فى خطوات لو بدأت فيها هتقدر توصل وتحافظ على مناعتك النفسية قلنا انت حابب تكون كرة بينج بونج سهلة الكسر من أول ضغطة، ولا كرة تنس تتمتع بمرونة وتعود لشكلها الطبيعي بعد الضغط، وعن دور العلاقات الانسانية فى حياتك والمرونة.
واليوم بنكمل طرق الوصول للمناعة النفسية ومنها التواصل بفاعلية مع الناس، واتعلم تحل المشكلات لوحدك ووسط فريق:
مهارة مهمة جدا، اننا نتواصل.. نسمع بعض.. نتبادل الاراء ونشوف المشكلة ونحاول نحلها سوا، انضم لفريق،عمل تطوعى على سبيل المثال، العمل جوا فريق حتى لو مش أصدقاء بمعنى الكلمة لكنه بيساعد جدا إني أفهم واتفهم و احل مشاكلي ومشاكل الفريق واحنا مع بعض.

اتعلم تدير مشاعرك:

اعرف انت حاسس بإيه دلوقتي عشان تعرف تحترم مشاعرك كويس وتقدر تركنها على جنب لحد ماتفك، جزء مهم في المناعة النفسية هي مهارة إدارة المشاعر والتحكم في الانفعال والغضب، يعني لما تبقى غضبان أو موجوع جدا احترم مشاعرك واركنها على جنب قبل ماتاخد أي قرار ممكن يخليك تخسر أو تندم على فعلك فى لحظة غضب.

خليك واثق في نفسك:
عارف انه مش بالساهل، لكن لما تعرف تشوف نفسك بشكل إيجابي هاتقدر تواجهه قلقك و تعبك، لما تخرج وتساعد حد محتاجلك وتكتب جوانب قوتك لما تفكر نفسك بخبرات نجاحك في الماضي هاتعرف تواجه وتصمد وتكمل حتى لو النجاح لسه مش واضح.
ابحث عن هدف ومعنى:
جزء مهم في المناعة إنك تطلع برة دائرة الأحداث الصادمة وتنظر للهدف الروحي والمعنى، وسط الألم، إنك تبقى عندك مبادئ مؤمن بيها وعايش بيها حتى وسط المحن وحتى لو محدش شايفك.

وخليك فاكر أن كل واحد منا ليه دور فى الحياة احيانا بنعيش حياتنا كلها من غير ما نكتشف دورنا، وساعات الأزمات هى اللى بتعرفك دورك إيه هنكمل بكره دور المناعة النفسية وأهميته فى حياتنا.

اقرأ أيضا غرفة الدور الرابع| حافظ على مناعتك النفسية بهذه الخطوات

أخبار تهمك

ads
ads
ماهو أفضل مسلسل حتى الأن في رمضان 2019؟

ماهو أفضل مسلسل حتى الأن في رمضان 2019؟
ads
ads
ads
ads
ads
ads
ads
ads
ads
ads
ads