المواطن

عاجل
الترشيح للانتخابات الجمعية العمومية لمؤسسة اخبار اليوم: تحلم بالتغيير، تنطلق بالإنجازات" حملات مكثفة لتمهيد الطرق والنظافة وصيانة كشافات الكهرباء بمركز صدفا بأسيوط داليا الحزاوي تجيب..قبل انتهاء العام الدراسي ايه أهم السلبيات اللي تتمنوا يتم تداركها العام الدراسي القادم وكيل " الصحة " بالشرقية يشهد انتخابات نقابة أطباء الأسنان بالشرقية وزير التنمية المحليه يوجه المحافظات بتطبيق المواعيد الصيفية لفتح وغلق المحال العامة بكل قوة وحزم وتكثيف الحملات الرقابية المفاجئة على هامش مشاركتها في الدورة ال١٥ لحوار بتسبيرج للمناخ بالمانيا وزيرة البيئة تعقد لقاءا ثنائيا مع وزيرة الدولة الألمانية للمناخ احتفلت منظمة التعاون الدولي الكورية (كويكا) الحبيب النوبي يهنئ فخامة الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية بمناسبة الذكري 42 لعيد تحرير سيناء محافظ أسيوط يصدرقرارًا بندب المهندس أحمد فخرى للعمل مديرًا لمديرية الطرق والكبارى في الذكرى الـ 42 لعيد تحرير سيناء.. قيادي بمستقبل وطن : بطولات رجال القوات المسلحة عظيمة وخالدة
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

أمين صندوق الاتحاد الإفريقي: نجحنا في تنظيم دوري الساق الواحدة وأتمنى زيادة عدد الأندية

الأربعاء 29/مارس/2023 - 03:11 م
خالد عبد الحفيظ مع
خالد عبد الحفيظ مع مسئولي اللجنة الفنية
حوار: معتز محمد - كتب: محمد عبد العزيز عامر
طباعة
10 مارس 2023 كان موعدًا رسميًا لانطلاق فاعليات النسخة الأولى من بطولة الدوري المصري لذوي الساق الواحدة بمشاركة 4 أندية هي بيراميدز والزمالك وزد والمقاولون العرب على ملاعب الأخير، موعدًا لبداية الحلم الذي انطلق كفكرة ربما ظنها البعض مستحيلة، لكن هؤلاء أثبتوا أن الحلم من الممكن أن يكون حقيقة وواقع يشهده الجميع، موعدًا لاستكمال السعي والجهد والتعب نحو بلوغ المجد وصناعة التاريخ.

ومع انقضاء مباريات الدور الأول من البطولة، واحتلال نادي بيراميدز صدارة جدول الترتيب بالعلامة الكاملة 9 نقاط من 3 انتصارات، يليه الزمالك والمقاولون العرب بـ4 نقاط وأخيرًا زد بلا رصيد نقطي.

بحثت بوابة المواطن الإخبارية عن أحد المسئولين عن تنظيم هذا الحدث المهم لعدد كبير من شباب مصر، وكان لنا هذا الحوار مع المهندس خالد عبد الحفيظ أمين صندوق الاتحاد الإفريقي وعضو اللجنة الفنية المسئولة عن تنظيم وإدارة البطولة وأحد الجنود المجهولين في ظهور الفكرة وانتشارها.

بوابة المواطن الإخبارية تحاور عضو اللجنة الفنية لدوري الساق الواحدة 

ألف مبروك على تنظيم البطولة، إحنا قدام حدث استثنائي حقق نجاح كبير رغم إننا لسه في البداية، ما تعليقك؟.

الله يبارك فيكم، طبعًا الحمد لله ده نجاح كبير للمنظومة، بقالنا خمس سنين بنحاول ننطلق بشكل رسمي، ودي أول سنة رسميًا مع أندية كبيرة، كان عندنا إصرار كبير إننا نبدأ مع أندية كبيرة لإن ده هيدي البطولة زخم واهتمام أكبر رغم إننا كنا ممكن نعمل أندية أو نبدأ مع أندية صغيرة، وطبعًا كل الشكر للأندية الأربعة.

إحنا كلجنة فنية عندنا قاعدة لاعبين بندعم بها الأندية، وإن شاء الله نكون دايمًا في زيادة ونوصل لست وسبع فرق في النسخة الجاية.

أيه هو نظام البطولة وإزاي قدرتوا تنظموا دوري في وجود 4 فرق بس؟.

نظام البطولة زي أي بطولة دوري في أي مكان في العالم، دوري من دورين، والبطل هو من يحصل على أكثر عدد من النقاط.

الاتحاد الإفريقي يقدم كل المساعدات من أجل انتشار اللعبة لكل دول القارة، وبالذات مصر لإنها اسم كبير ولازم تكون موجودة في اللعبة بشكل قوي، وبالتالي اتعمل لنا استثناء بتنظيم دوري من 4 فرق.

أنا كعضو لجنة فنية وأمين صندوق اتكلمت مع رئيس الاتحاد الإفريقي وهو أنجولي الجنسية وأعضاء الاتحاد، والناس ساعدونا بشكل كبير وقدموا لنا كل الدعم ووافقوا على تنظيم مصر لبطولة كأس أمم إفريقيا لذوي الساق الواحدة في شهر نوفمبر القادم.

ما هو سبب تنظيم البطولة وليه في التوقيت ده بالذات؟.

السبب الأهم لتنظيم بطولة الدوري المصري لذوي الساق الواحدة، هو إننا عندنا السنة دي بطولتين، دورة الألعاب الإفريقية في غانا في شهر سبتمبر وبطولة كأس أمم إفريقيا في شهر نوفمبر، وإن شاء الله هنسافر الأولى وهننظم الثانية، وبالتالي كنا محتاجين نختار لاعبين لقائمة المنتخب بشكل احترافي كامل وده مش هيتم غير عن طريق بطولة رسمية، عشان الاختيار يكون عادل تمامًا وميكونش فيه ظلم لأي لاعب.

وهل البطولة فيها رعاة وجوائز مادية؟.

طبعًا موجودين، معانا 2 رعاة، الأولى شركة الشبه المصرية، والثانية مؤسسة سمير وعلي وهما اللي مسئولين عن كل الأمور فيما يخص البطولة.

أكيد طبعًا، فيه جوائز دعائية، زي درع الدوري لبطل البطولة، وجوائز أفضل لاعب وأفضل حارس مرمى وهداف الدوري وأفضل روح رياضية ودي هيكون ليها تصميمات خاصة، وجوائز مادية ودي لسه في طور التفاوض مع الرعاة، ولما نتوصل لاتفاق هنعلن ده لوسائل الإعلام إن شاء الله.

متواجدين في ملاعب المقاولون العرب، كلمنا عن دور النادي ومجلس إدارته في تنظيم البطولة؟.

ملاعب نادي المقاولون العرب استضافت مباريات الدور الأول، وطبعًا حابب أشكر المهندس محسن صلاح رئيس النادي والمهندس كريم رأفت منير عضو مجلس الإدارة اللي فتحوا لنا الملاعب من أول يوم للتدريب والمباريات، إحنا اللي بنحدد المواعيد والناس مشكورة بتقدم لنا كل الدعم.

كمان حابب أقولكم إن فيه عرض من نادي زد اكتوبر لاستضافة بقية مباريات الدوري في شهر رمضان، كمان فيه مخاطبة وتواصل مع مسئولي ناديا بيراميدز والزمالك عشان نلعب على ملاعبهم، وزي ما شوفتوا قناة الزمالك كانت موجودة وبتنقل الحدث وإعلاميين قناة الزمالك وجمهور الزمالك كمان كان موجود، كمان بنتواصل مع مجالس إدارات الأندية عشان الفرق تدرب في ملاعب أنديتها.

لأول مرة بنشوف تواجد جماهيري من جمهور نادي الزمالك، تعليقك أيه؟.

مبسوط جدًا بحضور جماهير الزمالك، وده هيعطي رسالة لكل الأندية الجماهيرية إنها تعمل فرق وتكون متواجدة معانا في الدوري، وطبعًا أتمنى زيادة عدد الجماهير في المباريات الجاية، ودي دعوة من خلالكم للجماهير إنهم يحضروا المباريات وأوعدهم إنهم هينبسطوا وهيشوفوا كورة حلوة.

هل كان فيه مخاطبات لأندية تانية من أجل إنشاء فرق لدوري الساق الواحدة وتم رفضها؟.

طبعا، بدأنا نخاطب كل الأندية، أندية كتير موافقتش بسبب الظروف المادية، ولكن الأربع أندية اللي معانا وافقوا علطول ووقفوا معانا ودعمونا وساعدونا عشان ننظم أول بطولة دوري للاعبين ذوي الساق الواحدة.

وحاليًا فيه لجنة فنية داخل اللجنة البارالمبية هي اللي بتدير شئون اللعبة لحين تأسيس اتحاد، برئاسة محمد عادل حسني وسارة سمير وأنا.

أيه الميزة اللي ممكن تقدمها للأندية عشان تتواجد معاكم في الدوري؟.

أكبر ميزة ممكن نقدمها لأي نادي عايز يكون معانا في الدوري، هي إننا بنلعب كرة قدم، كرة القدم هي اللعبة الشعبية الأولى في مصر، وحضراتكم شوفتوا إن مفيش فرق بين اللاعب السوي واللاعب اللي عنده إصابة، إحنا بنلعب كرة حلوة ومثيرة وممتعة.

وبالتالي أتمنى إن عدد أكبر من الأندية توافق على التواجد في الدوري، خصوصًا إننا بنوفر لهم كل الدعم وبنحاول نُوجد رعاة عشان نقلل التكلفة على الأندية ونشجعها على الانضمام للدوري.

هل قادرين على تنظيم نسخة تانية من الدوري بعدد أكبر من الأندية؟.

قادرين على تنظيم نسخة ثانية بعدد أكبر من الأندية، لإننا لسه في المرحلة الأولى، لسه هنطور كتير في اللعبة لسه عندنا خطط إننا نحط اللعبة دي في مكانة كويسة خلال السنين الجاية، لسه عندنا كتير نقدمه، لإن كل الإمكانيات معانا سواء المادية أو دعم الدولة المصرية وعلى رأسها وزارة الشباب والرياضة واللجنة البارالمبية أو اللجنة الفنية اللي بتدير اللعبة.

الناس عندها إصرار كبير وعزيمة وحماس غير طبيعيين إن اللاعبين دول يلعبوا كورة ويمارسوا حياتهم بشكل طبيعي، وهي دي الرسالة اللي في الموضوع، كلنا على قلب رجل واحد إننا نحقق الرسالة دي  وهي إن اللاعب اللي فقد ساق أو ذراع يمارس حياته بشكل طبيعي ويلعب رياضة، مش بس كده ده إنت كمان هتلعب في الدوري المصري وتبقى نجم ومشهور.

أخيرًا، لو فيه رسائل حابب تبعتها، هتوجهها لمين؟.

أولًا بشكر كل اللاعبين، الناس شايفة إننا اللي بندعمهم لكن بالعكس هما اللي بيدعمونا، لما بشوف إصرارهم وحماسهم وطاقتهم رغم اللي حصل لهم، صدقني بلاقي إن أي مشكلة في حياتي مهما كانت صعبة فهي سهلة، بشكرهم على مجهودهم  على المستوى الشخصي وكعضو لجنة فنية وكأمين صندوق الاتحاد الإفريقي، بشكرهم إنهم دايمًا بيدونا الدعم، وإنهم دايمًا متحمسين وعندهم شغف وطاقة وإصرار وعزيمة غير طبيعيين.

ثانيًا، بشكر المدربين لإنهم بيشتغلوا بإخلاص وحب مع اللاعبين، وبيحاولوا يطلعوا أفضل ما عندهم.

وأخيرًا، بشكر المنظومة كاملة من أول وزارة الشباب والرياضة والدكتور أشرف صبحي، واللجنة البارالمبية والدكتور حسام الدين مصطفى على الدعم الدائم وعلى التواصل إننا نحقق نجاحات وإن شاء الله معاهم هننجح كلنا.
هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads