المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

فن الماندالا في منطقة عجائب الدنيا السبع برعاية الرسام محمد حسان

الخميس 18/أكتوبر/2018 - 08:12 م
شيماء اليوسف
طباعة
تطور ظهور فن الماندالا في مصر من كونه رسم هندسي ليس له أسس معينة يسير وفقها الرسامون، فهي تمنحهم إضافة تفاصيل وأشكال من وجهة نظرهم، حتى أضحت ابتكار يسمح للفنان المتمكن أن يدخل فيه العديد من الأنواع الأخرى كالبورتريه أو الجلاكسي، ويقول محمد حسان، ل "بوابة المواطن" إن فن الماندالا له أشكال كثيرة ومتنوعة من حيث الشكل والأسلوب. 
فن الماندالا
فن الماندالا
يعتقد الكثيرون أن فن الماندالا يعتبر مجرد آلة للتسلية ويؤكد الرسام محمد حسان، ابن محافظة الجيزة وهو أحد الرسامين الذين يجيدون رسم الماندالا، أن فن الماندالا ليس مجرد زخرفة، ويضيف:"فن الماندلا ده مش بس زخرفه ده ابتكار و ف ناس كتير بترسمه و بتدخل فيه حاجات من دماغها و تدخل فيه تفاصيل تستحق ان اي حد يدقق فيها و كمان المانديلا ممكن تترسم مجسمه زي الثري دي". 
فن الماندالا في مصر 
فن الماندالا في مصر
فن الماندالا في مصر
يقول محمد حسان أن لوحات فن الماندالا تستغرق الكثير من الوقت في تصميمها بسبب لما فيها من تفاصيل كثيرة ومتنوعة إلى جانب أنها تحتاج إلى دقة في التخطيط والتنفيذ، ويضيف, "  بالرغم من حبي لرسم الماندلا إلا أني مش شغال فيه كتير ... مهتم ب البورتريه اكتر و متميز فيه الحمد لله". 
فن الماندالا في مصر
فن الماندالا في مصر
الخطوات الأولى في طريق الرسم 
لوحات محمد حسن
لوحات محمد حسن
بدأ محمد حسان يشق طريقه في مجال الرسم منذ أن كان طفلا، يساعده تفوقه الدراسي كانت الموهبة بالنسبة له مجرد عالم من التسلية التي يفرغ بداخلها وقت فراغه، ولم يكن يستهدف الوصول إلى مستوى عال في هذا المجال، ويقول ل"بوابتنا"  هو أنا كنت برسم وأنا صغير و كده و كنت ف المدرسة متفوق ف الرسم بس مكنش ف دماغي اوصل مستوايه ده ...و مكنتش مهتم ولا حاجه بس بعد ما خلصت 3 إعدادي بدأت أشوف رسومات و أحاول اعمل زيها و كده بقيت اسأل ناس و انفز اللي بسمعه". 
لوحات محمد حسن
لوحات محمد حسن
انخرط محمد حسان في عالم الرسم منذ عامين على الأقل، تعلم في بادئ الأمر تظليل اللوحات، لكن السوشيال ميديا غيرت مساره لاسيما بعد أن بدأ يشاهد العديد من الأشخاص الذين يقومون بعرض لوحاتهم عبر مواقع التواصل الاجتماعي. 
لوحات محمد حسن
لوحات محمد حسن
 كان اعترافه بموهبة هؤلاء الفنانين الطريق الذي سكله ليسأل كيف وصلوا لهذه الدرجة من الاتقان والطرق على باب الاحترافية، ويقول ل "بوابة المواطن" بدأت ارسم بأتقان بقا من سنتين و كنت و اتعلمت التظليل و كده لما شوفت ع السوشيل ميديا ناس بترسم كويس و دخلت سألتهم ع حاجات وقالولي عليها بعد كده بقت اي حاجه نقصاني بحاول اجبها بنفسي و انا اعملها من غير ما اسأل". 
لوحات محمد حسن
لوحات محمد حسن
مراحل التطور.. الطرق والخطوات 
لوحات محمد حسن
لوحات محمد حسن
استطاع محمد حسان في مراحل تطوير موهبته من التواصل مع العديد من الرسامين الأكثر اتقانا، ومن خلال مجموعات الفيس بوك، تمكن من حضور ايفنتات تهتم بمجال الرسم وأنواعه، حيث تعمل هذه المجموعات على تأهيل الموهوبين وتدعيم مهراتهم وتنمية موهبتهم، ويضيف: " كان ف مجموعه من رسامين بيتجمعو ف ايفنتات رسم و يرسموا و لو حد ناقصه حاجه بيتعلمها من الناس الموجوده و اتعرفت عليهم و اتصاحبنا و بقينا كل فتره نعمل ايفنت و ننزل نرسم و لو ف حد حابب يجي يتعلم بنحاول نفيده ع قد ما نقدر و من غير أي مقابل".  
المشاركة في المعارض الفنية ونقدها 
لوحات محمد حسن
لوحات محمد حسن
شارك محمد حسان في كثير من المعارض الفنية، حيث كان يقوم بعرض لوحاته من خلالها، ورغم إعجابه بتنظيم هذه المعارض التي تهتم وتدعم المواهب إلا أنه كان يلوم عبث التنظيم في تلك المعارض وعدم الاهتمام باللوحات المعروضة، ويقول ل"بوابة المواطن" شاركت ف معرض كده كان رابع يوم العيد اللي فات بس مكنش معرض يعني مكنش حد مهتم بحاجه و العدد كان كبير جدا و اللوحات مفيش تنظيم خالص". 
محمد حسن
محمد حسن
كفاح محمد حسان من أجل مستقبله 
محمد حسن
محمد حسن
يدرس محمد حسان في كلية التجارة بجامعة القاهرة، ويعمل في مجال ديكورات الجبس والمعمار، ويكافح محمد من أجل الوصول لمستقبله، وإن كان مجال موهبته يختلف عن دراسته وعن مجال عمله إلا أن يحبه ويضيف: " مجال الرسم مختلف عن مجال شغلي كمان ... بس مكنش ف دماغي إني اهتم بموهبتي و أصل للمستوه ده كنت واخد الرسم تسليه بس كده حبيت الرسم جدا لما اتقنته و لقيت ناس مهتمه بيه". 
لوحات محمد حسن
لوحات محمد حسن
لوحات محمد حسن
لوحات محمد حسن
هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads