المواطن

رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

محمد غانم لـ"المواطن": الإعلامي "مش بوسطجي".. وأرشح السيسي لفترة ثانية

السبت 28/أكتوبر/2017 - 06:19 م
أجرى الحوار - أحمد حمدي
طباعة

محمد غانم لـ"المواطن": الإعلامي "مش بوسطجي".. وأرشح السيسي لفترة رئاسية ثانية

 أكد محمد غانم، نائب رئيس تحرير الأهرام اليومي، ومقدم برنامج الجدعان، على شاشة القاهرة والناس، أن الإعلام يقوم بتصدير الصورة السلبية للمجتمع المصري من خلال البرامج المختلفة فى الوقت الراهن، معتبرا أنه يجب تفعيل دور الرقابة على ما يتم عرضه للجمهور.

 

وأشار غانم، خلال حوار خاص لـ"المــــواطـــــن"، إلى أن عقل المشاهد ووقته ليس محلا للتجربة إطلاقًا، مضيفا أن الإعلانات لا تجري وراء العبث فالمعلن لا يهتم إلا بالبرامج الإيجابية الجادة التى تحترم المشاهد ولديها قبول لدي الشارع المصري.

 

واعتبر مقدم برنامج الجدعان، على شاشة القاهرة والناس، أن التليفزيون المصري يجب أن يعود لريادته وهيبته من جديد، قائلًا:"جميع الأجهزة الرقابة بتنظر للتليفزيون نظره هامة وقديرة والتليفزيون المصري يحتاج لبرامج قوية وفلوس كتيرة لانتاج قوى ومذيعين عندهم الجرأة"... وإليكم نص الحوار..


فى البداية.. كيف تكون الحس الصحفي لشخصية المذيع محمد غانم؟

أنا يعتبر بدأت الصحافة من وأنا فى أولى جامعة فى قسم الصحافة كلية الآداب جامعة الزقازيق منذ عام 95.. تدرب على يد عتاولة المهنة فى مؤسسة الأهرام وفضلت فترة إلى أن انتقلت لقسم المحافظات وهو القسم الوحيد الذى علمني إنكار الذات والتعامل مع الموضوعات بكل حيادية من أول تجميع الموضوعات من زملائي بكافة المحافظات إلى إعادة صياغتها من جديد وكتابتها بشكل يليق مع سياسة المؤسسة الصحفية الكبيرة.. ثم انتقلت لقسم الأخبار وأصبحت مسئول عن القطاع الزراعي.

 

التخصص فى الملف الزراعي بشكل أعمق كصحفي ربما كان له الفضل فى ظهور برنامج يهتم خصيصًا بالزراعة.. حدثنا عن هذه النقلة؟

بالفعل بدأت اتخصص في الملف بشكل كبير ونمت لدى الموهبة أو الملكة فى تحليل الأحداث الزراعية ووضع حلول لمشاكل الثروة الحيوانية وما يتعلق بالقضايا الزراعية ككل مع الإهتمام بأصحاب هذه المشاريع الزراعية للتعرف على المجهود المبذول داخل القطاع الزراعي.. بحب اتحرك بشكل حر اتعرف على الزراعية واتعملق واسمع من الناس المعنيين بالأمر... وتدربت فى مجلة الشباب فى قسم التحقيقات كان هدفى من خلال التجربة طول الوقت عمل برنامج لتحويل الزراعة لملفات وتحقيقات مصورة ولإيماني بأن القطاع الزراعي يحتاج لصوت مسموع وقوي وبدأت فى تنفيذ فكرتي من التليفزيون المصري ببرنامج اسمه "لازم نقدر" وكان ليه صدى واسع وقبول لدى قطاع كبير من المزارعين وايضا تفاعل واستجابات من المسئولين لدرجة أن الوزير كامل الوزير هتف باسم البرنامج فى احتفالية قناة السويس..وانفردنا معاه فى البرنامج بأكتر من لقاء.. وانا افتكر اننا اتحركنا بقوة ضد وزير الزراعة الفاسد وكان البرنامج سبب من الأسباب اللى كشفته للرأي العام وكان مانشتات الأهرام بالتزامن مع صدور البرنامج حديث الشارع المصري..بعد كدة انتقلت لقناة القاهرة والناس وكان المحترم طارق نور عنده ايمان جدا بالملف الزراعي ومهتم جدا بفكرة البرنامج ومتحمس لها لانه ايده فى الوجع.

 

بالنسبة للتعاون مع وزارة الزراعة هل كانت هناك استجابات للمشكلات التى يتم عرضها داخل البرنامج؟

الحقيقة انا اهتمامى البالغ بالملف الزراعي كصحفي منذ أكتر من 12 او 11 سنة تقريبا.. فالموظف الصغير اللى كنت بتعامل معاه فى تحقيق منذ فترة الان اصبح مسئول ووكيل وزارة مع امتداد الزمن فالوزارة الزراعة بكل من فيها اصبحوا اصدقاء ويعرفون "محمد غانم" الصحفي والمذيع.. المهندس ابراهيم محلب مساعد رئيس الجمهورية أكتر من مرة يستجيب لمشكلة ما ويتصل عليا بنفسه ويبادر فورا لانجاز اى استغاثة لفلاح بسيط أو مشكلة على أرض زراعية.ل.الا المسئولين متعاونين جدا حتى من خارج الوزارة مع البرنامج.


حدثنا عن تفاعل البرنامج مع الشارع المصري والمشاهد بشكل عام؟

البرنامج الوحيد فى مصر الذى يهتم بالجدعان الحقيقين وبيتكلم بقوة عن جدعان البلد وهمة الناس اللى بيزرعوا لان الزراعة اساس الحياة.

 

بعد الخبرة الطويلة فى المجال.. تقييمك لأداء الإعلام المصري؟

للأسف الإعلام المصري بيصدر الصورة السلبية للمجتمع المصري.. وانك كمقدم برنامج تطلع تبرز سلبيات فى الوقت الحالى فى الظروف اللى البلد بتمر بيها دى كارثة كبيرة اوى على البلد.


عندى على سبيل المثال ببرنامج الجدعان.. أكثر من المشاكل فى القطاع الزراعي مش هلاقي بس اختيارى للمشاريع الناجحة واستعراضها بدفع للسلبين انهم يشتغلوا صح عشان الإعلام يجي عندهم ويتكلم عن مجهودهم.. فيه سلبيات موجود ليها وقتها المناسب وتعالوا يا مسئولين حلو المشاكل دى وانتهى الأمر.


أما اغلب الإعلاميين بشكل عام يطلعوا ويظهروا السلبيات على انها الوضع القائم كدا انتم أولا بتخسر المسئول فى الحل والإستجابة لمشاكل الشارع اللى انت بتعرضها بالاضافة الى ان الشارع والشعب المصري غير مؤهل لسماع هذه النبرة فى الإعلام لانه مدرك تماما بالمخاطر اللى مصر بتمر بيها.

 

ما صحة ما يتم تداوله من تحكم المواد الإعلانية في المادة الإعلامية.. رأيك من واقع الخبرة العملية ؟

"الإعلانات لا تجري وراء العبث" ده قاعدة برنامج "الجدعان" اللى بقدمه دلوقتي جاد جدا وبفضل ربنا ثم المشاهدين ناجج.. انا واكتر من زميل هنا بقناة القاهرة والناس ليها برامج جادة ومحققة اعلانات وماديات الحمد لله.. المسألة رؤية مختلفة وإضاءة واستديوا وأداء رائع وفكرة من الأساس تهم المشاهد حققنا نجاح فى القناة غير طبيعية بالاضافة لإعلانات ايضا.. وكانت مفاجأة كبيرة لرئيس المحطة الأستاذ طارق نور، الناس أو المشاهدين مع الإعلامي اللى يهتم بيهم ويلمس واقعهم دون مزايدة.

 

ما تقيمك لأداء المجلس الأعلى لتنظيم الإعلام ونقابة الإعلامين فى ضبط المشهد الإعلامي خلال الآونة الأخيرة؟

المجلس الأعلى لتنظيم الإعلام بقيادة الصحفي مكرم محمد أحمد، لها دور بارز فى ضبط المشهد منقدرش ننكره خصوصا

يكفي التناول السلبي لقضية الشذوذ الأخيرة.. انا لست مع اهتمام الإعلام بهم لانهم ناس مختلين عقليا وعندهم شذوذ فكري وخلل نفسي منعممش الصورة ونقول الشباب كده.. لان الشباب بخير وعنده وعى وشرف ودين.

 

روشتة لتطوير المشهد الإعلامي؟

أولا.. انتقاء موضوعاتنا المعروضة للناس.. يعني من فترة كنت بتفرج صباحا على برنامج معروض على شاشة معروفة راقصة يترقص فى حفل ويتم عرض دا فى وضت مبكر يبقى لسة الناس بتقول يا فتاح يا عليم تلقى مشهد مش ولا بُد.

 

ثانيا: أى مؤسسة لازم تضع قيم عامة ومعايير واضحة وأخلاقيات مينفعش حد يتجاوزها بالاضافة لتفعيل دور الرقابة بشكل أوسع لانه مينفعش اى حد يظهر ويقول ويقدم للناس اى كلام دون ضبط.. عقل المشاهد ووقته ليس محل للتجربة إطلاقًا.

 

بالنسبة للقنوات التى تعطي فرصة لكل من هب ودب أن يتصدر المشهد الإعلامي باسعار هواء زهيدة وما الى ذلك.. تعليقك؟

القنوات دى محدودة وغير مؤثرة أما القنوات الكبيرة فلها سستم ورقابة من نوع خاص فجزئية ان اى حد يطلع ويقدم اى موضوع مش سهل لها ضوابط ومعايير قوية لذلك أطالب بتفعيل الرقابة حرصا على المصلحة العامة.

 

رسالة لشباب الإعلام؟

يقرأ كويس.. يذاكر اى موضوع يتناوله امام الكاميرا.. لديه القدرة على الاعتذا ر ان اخطأ "مش عيب".. لازم يعرف شئ عن كل شئ " ثقافة عامة".. اشتغل على نفسك ولا تيأس مهما كان الأمر وصعوبته.

 

باعتبارك ابن ماسبيرو.. كيف نعيد للتليزيون المصري الريادة مرة أخر؟

كم اتمني عودة التليفزيون المصري لقوته وريادته كنت بعمل برنامج لازم نقدر على الشاشة وكنت بحس برهبة وانا داخل المبني لانه تليفزيون الدولة.. جميع الاجهزة الرقابة بتنظر للتليفزيون نظره هامة وقديرة.. التليفزيون المصري يحتاج لبرامج قوية وفلوس كتيرة لانتاج قوى ومذيعين عندهم الجرأة يناقشوا الموضوعات بقوة دون خوف من سلطة او غيره فدورنا كإعلاميين نقل الحدث وتوجيه السلطة فالإعلامي دوره توجيهى مش بوسطجي..الحيادية فى نقل الحدث فقط.. لكن فيما يهم الناس لازم يكون عنده حس بقضايا وطنه ويقدر ينقلها بضمير.

 

رأيك فى المشروعات القومية التى تنجزها الدولة فى الفترة الأخيرة؟

أتمني ان يستكمل الرئيس عبد الفتاح السيسي لفترة رئاسية قادمة لان المشروعات العملاقة اللى بدأها محدش تانى هيقدر يكملها غيره لازم الخير يكتمل وكل الناس شايفين وعارفنين حجم الإنجازات والتحديات اللى الدولة بتخوضها فى هذه التوقيت.

عندك العاصمة الإدارية الجديدة دولة تانية الكامل وعندك كمان مشروعات الثورة السمكية فى عدد من المحافظات بالإضافة فى لمشروعات بتتعمل محدش لسة اتكلم عنها.

 

كلمة أخيرة تحب توجيهها لقراء موقع المواطن؟

حابب اقول أـن بلدنا مليان جدعان بنلف عليهم كل اسبوع فى ناس بتعز علينا وبيكون نفسي اساعدهم بشكل مباشر.. محتاجين عشر برامج زى الجدعان فى الإعلام محتاجين برنامج يتحرك مع الناس ويسلط الضوء على المشاريع الناجحة حتى لو بسيطة..

ويجب إصلاح التعليم والصحة والإهتمام بالشأن الزرعي.. وبكدا نكون بلد قوية ومواطن صالح للعيش حياة كريمةفى ظل دولة القانون.

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads