المواطن

عاجل
داليا الحزاوي توضح أولادنا علي الإنترنت بشكل يومي أصبح واقع الترشيح للانتخابات الجمعية العمومية لمؤسسة اخبار اليوم: تحلم بالتغيير، تنطلق بالإنجازات" حملات مكثفة لتمهيد الطرق والنظافة وصيانة كشافات الكهرباء بمركز صدفا بأسيوط داليا الحزاوي تجيب..قبل انتهاء العام الدراسي ايه أهم السلبيات اللي تتمنوا يتم تداركها العام الدراسي القادم وكيل " الصحة " بالشرقية يشهد انتخابات نقابة أطباء الأسنان بالشرقية وزير التنمية المحليه يوجه المحافظات بتطبيق المواعيد الصيفية لفتح وغلق المحال العامة بكل قوة وحزم وتكثيف الحملات الرقابية المفاجئة على هامش مشاركتها في الدورة ال١٥ لحوار بتسبيرج للمناخ بالمانيا وزيرة البيئة تعقد لقاءا ثنائيا مع وزيرة الدولة الألمانية للمناخ احتفلت منظمة التعاون الدولي الكورية (كويكا) الحبيب النوبي يهنئ فخامة الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية بمناسبة الذكري 42 لعيد تحرير سيناء محافظ أسيوط يصدرقرارًا بندب المهندس أحمد فخرى للعمل مديرًا لمديرية الطرق والكبارى
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

5 معلومات عن حديثي الولادة " لازم تعرفيها "

الثلاثاء 26/ديسمبر/2017 - 02:47 م
ندى محمد
طباعة
لو ام جديدة في حاجات لازم تعرفيها عن الرضع قبل ماتحكمي على طفلك انه مش بياكل او مش بيضحك او تخافي من بعض التغيرات، اسمعى المعلومات اللى جاية علشان تعرفى تتعاملى صح مع مولودك الجديد.

1- طفلك فى الايام الاولى ملامحه بتكون مختلفة عن شكله النهائى، يعنى في انتفاخ فى العين والوجه بشكل عام، غير ان شعره اللي بيتولد به بيتغير بعد الشهور الاولى، شكل ابنك وملامحه بتستقر بعد فترة من الولادة.

2- استنى مرور 6 اسابيع على الاقل بعد الولادة علشان يكون فى تعبيرات مختلفة من طفلك، فى الايام الاولى بس بيكتفي بالنوم والعياط وقت ما يكون محتاج حاجة، ومش معنى ده انه مش مبسوط لكن هو لسه بيتأقلم على حياته الجديدة خارج الرحم.

3- طبيعي ان يكون فى جزء لين او طري في جمجمة طفلك، على الرغم من ان الجزء ده مهم ابعدي عنه اي حاجة حادة، الا انه عادى جدًا انك تلمسيه مفيش اي ضرر من كده.

4- طفلك بيحتاج للاكل فى اول شهور تقريبًا كل 3 ساعات، لازم تتأكدى في كل مرة بيرضع فيها انه اخد كفايته لانه لازم تحافظي على وزنه في الفترة دي كويس جدًا.

5 -طبيعى انه يفقد جزء من وزنه في الاسبوع الاول من الولادة، لكن دورك هنا انك تعوضيه الوزن اللى بيفقده عن طريق الرضاعة بشكل منتظم.

أخبار تهمك

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads