المواطن

عاجل
الحبيب النوبي يهنئ فخامة الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية بمناسبة الذكري 42 لعيد تحرير سيناء محافظ أسيوط يصدرقرارًا بندب المهندس أحمد فخرى للعمل مديرًا لمديرية الطرق والكبارى في الذكرى الـ 42 لعيد تحرير سيناء.. قيادي بمستقبل وطن : بطولات رجال القوات المسلحة عظيمة وخالدة إنطلاق فعاليات البطولة العربية العسكرية للفروسية بنادى الفروسية بمدينة مصر للألعاب الأولمبية بالعاصمة الإدارية الجديدة تزامناً مع الاحتفال باليوم العالمي للفن ....متحف تل بسطا يفتتح معرض مؤقت بعنوان" الكارتوناج " العربي للتنمية المستدامة يوقع مع جامعة ليبيا المفتوحة اتفاقية علمية مديرعام المشروعات والتوسع الأفقي بمصر العليا يتابع مشروع إنشاء كوبري الحواويش السيسي يحذر من أي عمليات عسكرية في رفح الفلسطينية رئيس مركز ومدينة ابوقرقاص يتراس حملة مكبرة لتخفيض أسعار الخبز السياحى والفينو بمركز ابوقرقاص . حملة ازالة مكبرة وانارة شوارع بالوحدة المحلية بنزلة اسمنت
رئيس مجلسي
الإدارة والتحرير
مسعد شاهين

امرأة في مشهد .. الوحش في الجواز يا ماما نظرة الراجل

الأربعاء 09/يناير/2019 - 09:30 ص
ندى محمد
طباعة
تختلف نظرة بعض الفتيات والسيدات عبر العصور والأجيال عن الحب والزواج، كل منهن يرى الحب أو الزواج من منظوره الخاص، قد تتفق أحيانًا وقد تختلف، ولكن تبقى نظرة المرأة للرجل في الأفلام الأبيض والأسود والألوان مشاهد محفورة في عقول الفتيات لا تنسى وتتعلم منهم.

امرأة في مشهد

- ليه يا بنتي تزعلي جوز اختك؟

 عشان هو آخر واحد يتكلم عن الجواز والدين انتي نسيتي اللي بيعملوا في اختي وهو الدين ياماما يسمحله يستغل الطلاق لمزاجه، كل ما يزعل منها يطلقها ويرجع يردها تاني هي ايه لعبة في يده ولا سلسلة مفاتيح.

- لكن يا بنتي هي كل الرجاله زي علي؟

ماما انا مش هتجوز

- عجيبه يعني هتعيشي من غير جواز هتعملي راهبة؟

انتي عارفه اني بحضر رسالة في الماجستير ومشغوله في الشركة يا ماما هو انا فاضيه للجواز

- يعني انتي عايزة تقصري قلبي وتموتني مقهوره؟

بعد الشر عليكي يا ماما متقوليش كدا ابدا

- يابنتي انا خايفة عليكي مش عايزه اسيبك في الدنيا وحيده من غير راجل يحميكي

 رجل يحميني ولا رجل يبهدلني، ليه ياماما دائمًا في نظركم أن الرجل هو اللي بيحمي ليه انا محميش نفسي وهو احسن مني في ايه هو بيشتغل وانا بشتغل هو متعلم وانا متعلمه انا مش أقل منه ابدًا.

- وهو الشغل يمنعك على الجواز هو الجواز وحش يا بنتي؟ 

 انا مقولتش ان الجواز وحش لكن اللى وحش هو نظرة الراجل للجواز

الحقيقة العارية فيلم مصري جريء من بطولة الفنانة ماجدة الصباحي يتحدث الفيلم عن حرية المرأة وذلك عن طريق إظهار لمحات من نجاحها ونظرتها أيضًا للجواز، وهل هي رافضة للجواز أم رافضه لنظرة الرجل للجواز.

اقرأ أيضًا| مشاهد لا تنسى | أنت شيوعي يلا ؟ أنا بتاع نسوان يابيه


هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟

هل تتوقع تألق إمام عاشور مع الأهلي هذا الموسم....؟
ads
ads
ads
ads
ads